Hva kjennetegner gode skoler for minoritetsspråklige elever?
En helhetlig tilnærming er viktig for å legge til rette for denne elevgruppen. I denne artikkelen får du en oversikt over hva forskningen sier om skoler som lykkes i dette arbeidet.
For skoler som har elever som tilhører språklige minoriteter, som gjerne har et annet morsmål enn norsk, er dette viktige spørsmål som skolene må ta aktivt stilling til i sitt pedagogiske arbeid. Selv om antallet minoritetsspråklige elever har økt betydelig de siste par tiårene, er forskningen ikke kommet spesielt langt i å kunne gi sikre svar på hva skoler kan og bør gjøre. Forskningen på feltet kan likevel bidra til å gi noen svar, og internasjonalt er det gjort en del forskning, som kan gi noen retninger til hva skolene kan gjøre for å gi minoritetsspråklige elever en enda bedre læringssituasjon. I denne artikkelen presenteres og drøftes noen sentrale komponenter som forskningen gjerne trekker fram.
Noen av disse er generelle, slik som å legge til rette for et godt læringsmiljø og sørge for å ha gode og kompetente lærere og en strukturert ledelse. Andre komponenter innebærer et særskilt fokus på minoritetsspråklige elevers spesielle situasjon, der språk, men også kulturelle og identitetsmessige aspekter, er sentralt i arbeidet med å utvikle skolene til et godt sted for minoritetsspråklige elever å lære - og være.