Delrapport 1

Individuell utviklingsplan – evaluering av forsøk

Forsøket med individuell utviklingsplan (IUP) skal styrke utdannings- og yrkesrådgivingen og få flere elever til å fullføre videregående opplæring. Rambøll Management Consulting evaluerer forsøket.

Hensikten med forsøket er å utvikle en digital utviklingsplan som elevene skal arbeide med gjennom ungdomsskolen og i videregående skole. Et av målene for bruk av IUP er at elevene får et verktøy som kan stimulere til refleksjon og bevisstgjøring knyttet til egne evner og interesser

Den første delrapporten viser at organiseringen av forsøket med IUP er godt mottatt av rådgivere og skoleledere.

Rådgiverne har ansvar for planene

Rådgiverne har mye av ansvaret for forsøket og implementeringen av IUP ved den enkelte skole. En del rådgivere mener det er en utfordring å få lærere med på arbeidet med IUP. Lærere uttrykker usikkerhet knyttet til rolle- og ansvarsfordelingen for forsøket, samtidig som de ser relevansen og behovet for arbeidet med IUP.

Forsøket er godt kjent

Forsøket med IUP er kjent blant de aller fleste elever og lærere på forsøkskolene. Et flertall av elevene har vært inne i sin IUP, og elevene oppgir gjennomsnittlig å ha brukt mellom 1-2 timer på arbeidet med planen. Mange av elevene ser fordeler ved å bruke IUP, og opplever arbeidet med planen som viktig. IUP kan bidra til at de finner ut hva de kan, hva de liker og hvilke utdannings- og yrkesmuligheter de har senere. Dette samsvarer med elevenes forventninger, og hva som skal til for at de skal oppleve det som relevant å bruke en IUP.

Både elever, lærere og rådgivere ser IUP som et svar på et reelt behov, og de vurderer IUP slik den foreligger i dag som et godt utgangspunkt.

Evalueringen av forsøk med IUP skal være med å danne bakgrunn for en beslutning om IUP skal innføres nasjonalt eller ikke.

Rapportserie