Delrapport 1

Inkluderende spesialundervisning?

NIFU STEP og Høgskolen i Hedmark har på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet laget en rapport som tar for seg sentrale begrep og gir oversikt over eksisterende forskning om spesialundervisning i grunnopplæringen. Rapporten inneholder også en gjennomgang av de politiske føringene for spesialundervisningen.

Rapporten oppsummerer følgende utfordringer for spesialundervisningen i 2007:

  • Spesialundervisningen fungerer som en kanal ut av ordinær undervisning, og den faglige utviklingen uteblir eller svekkes. Man oppnår ikke de ønskede effekter.
  • Det er vanskelig å definere hvem som i praksis har spesialundervisning i en klasse eller på en skole. Lærerne definerer spesialundervisning mye videre enn den juridiske avgrensningen.
  • Signalene til praksisfeltet fra statlige myndigheter spriker. Man beholder lovens paragraf om spesialundervisning, men samtidig sier Regjering og Storting at andelen som får spesialundervisning, skal ned, og det skal satses ekstra på tilpasset opplæring.
  • Bruken av spesialundervisning etter enkeltvedtak er svært varierende i norske kommuner og fylkeskommuner; fra ingen elever til hver femte elev.

Den overordnede problemstillingen for forskningsprosjektet er, «Hvilken sammenheng er det mellom ulike innsatsfaktorer i spesialundervisning (organisering, innhold, ressurser, læringsmiljø, samt forutsetninger og begrunnelser) og resultat av spesialundervisning i grunnskole og i videregående opplæring?»

Rapporten er en del av evalueringen av Kunnskapsløftet.

Sluttrapporten vil være ferdig i april 2009.

Rapportserie