Delrapport 1

Kartlegging av skolebibliotek

For at skolebibliotekene skal bli en viktig læringsarena må de forankres i skolens planarbeid, og det må være et samarbeid mellom lærer og skolebibliotekar. Bare 30 prosent av skolene har utarbeidet egen plan for biblioteket. Dette kommer fram i en spørreundersøkelse gjennomført av Møreforsking Volda på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet.

Kartleggingen er ledd i oppfølgingen av tiltak 26 i strategiplanen ”Gi rom for lesing!” og omhandler kompetanse i bruk av skolebibliotek, tilgjengelighet og hvordan skolebiblioteket brukes av elever og lærere. Undersøkelsen ble gjennomført elektronisk blant grunnskoler og videregående skoler høsten 2006. Den er besvart av skoleledere, ansvarlige for skolebibliotek, lærere og elever. Neste fase i kartleggingen er en dybdestudie av et utvalg skolebibliotek. Dybdestudien presenteres i kartleggingens sluttrapport som er ferdig i mars 2007.

”Gi rom for lesing!” setter fokus på skolebiblioteket både som kunnskapsarena og kulturarena for alle elever. Resultatene fra spørreundersøkelsen viser at forankring av skolebiblioteket i skolens planarbeid og samarbeid mellom skolens aktører er én avgjørende faktor for utvikling av skolebiblioteket som god og integrert læringsarena for elevene. Siden 1997 har det i grunnskolen vært en positiv utvikling av rammevilkår og opplæring i bruk av skolebiblioteket. Bruk av fagutdannet personale avhenger av bibliotekets størrelse, men det er betydelig flere fagutdannede bibliotekarer i videregående skole enn i grunnskolen.

Rapportserie