Kvalitet i fag- og yrkesopplæringen - kunnskapsstatus, 2005
FAFO har på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet laget en baselinerapport over kunnskapsgrunnlaget i fag- og yrkesopplæringen. Rapporten gir en oversikt over forskning og rapportering om kvalitet i fag- og yrkesopplæringen, og peker på noen av utfordringene man står overfor. Rapporten er også et viktig grunnlagsdokument i forbindelse med direktoratets arbeid med utkast til strategi for kvalitet i fag- og yrkesopplæringen; Kompetanse 2010.
Rapporten viser at tilsynet med opplæring i bedrift framstår som rutinepreget. Tilsynet mangler klar forankring i kunnskap om hvilke forhold som faktisk har betydning for læringsutbyttet. Det er derfor behov for økt innsikt i hva som faktisk skjer i lærebedriftene og i hvilken grad opplæringen bidrar til at lærlingene lærer det de skal.
Det er ulike måter å skaffe seg kunnskap om kvalitet og læringskultur i lærebedrifter på. En mulig måte er å ta utgangspunkt i kontraktshevinger og forsøke å kartlegge årsaker til kontraktsheving. En annen tilnærming er å ta utgangspunkt i eventuelle fellestrekk ved lærebedrifter som har satset systematisk på fagopplæring over tid og kan dokumentere godt læringsutbytte. Her kan demonstrasjonsbedriftsordningen være et godt utgangspunkt for en best practice -studie.
Lærlingundersøkelsen samler inn data om lærlingenes trivsel, motivasjon, medbestemmelse, læreplanbruk og spørsmål knyttet til HMS. I følge FAFO-rapporten er det imidlertid uklart om disse forholdene bidrar til økt læringsutbytte.
FAFO-rapporten viser også til de positive erfaringene fra mappevurdering. Konklusjonene fra evalueringen tyder på at mappevurdering bidrar til systematisk selvrefleksjon. Dette bidrar igjen til utvikling av læringsmiljøet i lærebedriftene.