Nasjonale prøver 2013 - fagmiljøenes analyse av prøvene
Nasjonale prøver i engelsk
Nasjonale prøver i engelsk for prøver deler av faget engelsk. Prøven måler delferdighetene vokabular, leseforståelse og grammatikk. Det ble gjennomført én prøve, men i tre versjoner. Alle med samme oppgaver men i litt forskjellig rekkefølge, tilfeldig fordelt ut til elevene for å unngå at elevene følger med på hverandres prøver. I tillegg ble det gjennomført en ankerprøve på hvert trinn som ble gjennomført av omtrent 4% av elevene.
- Tre versjoner, med samme oppgaver men med litt forskjellig rekkefølge, tilfeldig fordelt
- Det er tatt bort ett format i 2013-prøvene på 5. trinn fordi formatet ikke fungerte tilfredsstillende rent teknisk.
- Alle oppgavene skåres automatisk.
- Vi ser at fleire elever svarer rett på oppgavene i den reelle prøven enn de gjør i piloteringen. De samme oppgavene er altså noe lettere på den reelle prøven enn de var et år tidligere i piloteringa. Dette er en tendens vi ser hvert år.
- Den nasjonale prøven i engelsk på 5. og 8. trinn fungerer i all hovedsak som forventet. Prøvene er reliable, har omtrent den vanskegraden vi sikter mot, inneholder oppgaver med varierende vanskegrad, og diskriminerer på en fornuftig måte mellom elevene.
- Prøvene tar mål av seg å prøve noen av kompetansemålene i læreplanen, dette gjelder kompetansemål som handler om lesing på engelsk, vokabular og grammatikk. Vi prøver å inkludere et variert sett med lesetekster. Tekstene representerer ulike sjangere, handler om ulike temaer og har ulike vanskegrader. Vi prøver også å finne tekster som kan være interessante for jenter og gutter på 5. og 8. trinn.
Engelsk 5. trinn
Prøven tar utgangspunkt i kompetansemålene etter 4. trinn.
- 50 oppgaver, 228 elever fikk maksimal skåre (50 poeng), hvilket utgjør 0.4 prosent.
- Resultatene er normalfordelt.
- Prøven har en gjennomsnittlig p-verdi på 0.55, som er omtrent det vi sikter mot.
- Det er ei veksling mellom lette og vanskelige oppgaver i prøven. Det er en tendens til at de fleste vanskelige oppgavene kommer mot slutten av prøven.
- Den vanskeligste oppgaven har en p-verdi på 0.25, mens den letteste oppgaven har en p-verdi på 0.92.
- Den gjennomsnittlige poengsummen og standardavviket viser at forskjellen mellom gutter og jenter på 5. trinn er svært små.
- Jentene skårer gjennomsnittlig litt høyere enn guttene. En t-test viser at denne forskjellen ikke er signifikant. Det vil altså si at den lille forskjellen mellom gutter og jenter kan være tilfeldig.
- Det er ikke så lett å se noe bestemt mønster når det gjelder kjønnsforskjeller på 5. trinn. Det kan kanskje se ut som om jentene generelt sett gjør det litt betre i formatet «Who could say». Men også her er forskjellene små.
Engelsk 8. trinn
Prøven tar utgangspunkt i kompetansemålene etter 7. trinn.
- 54 oppgaver, 150 elever som får maksimal skåre (54 poeng), hvilket utgjør 0.3 prosent.
- Resultatene er ikke helt normalfordelt.
- Prøven har en gjennomsnittlig p-verdi på 0.56, som er omtrent det vi sikter mot.
- Selv om det er en tendens til at de vanskeligste oppgavene kommer mot slutten av prøven, så ser vi at det også finnes vanskeligere oppgaver tidlig i prøven så vel som relativt lette item mot slutten
- Den vanskeligste oppgaven har en p-verdi 0.11, mens den letteste oppgaven har en p-verdi på 0.95.
- Også på 8. trinn har prøvene gode mål for reliabilitet og diskriminering.
- Forskjellen mellom jenter og gutter i gjennomsnittlig poengsum på 8. trinn er svært liten. Data viser at forskjellen mellom jenter og gutter er signifikant på 0.01 nivå. Det betyr altså at skilnaden ikke er tilfeldig.
- Det er flere gutter enn jenter i bunn og på toppen av poengskalaen, dvs. med resultat som plasserer dem på mestringsnivå 1,2, 4 og 5. Samtidig der det flere jenter enn gutter på mestringsnivå 3.
- Kjønnsforskjellen er størst på mestringsnivå 1, der en god del flere gutter enn jenter blir plassert.
- På samme måte som på 5. trinn, kan det se ut som om noen oppgaver appellerer mer til jenter og andre til gutter. Jentene skårer jevnt over bedre på oppgaver med lengre tekster
5. og 8. trinn ankerprøve
- Det ble gjennomført en ankerprøve på hvert trinn, der halvparten av oppgavene var oppgaver som brukes om igjen og halvparten var oppgaver fra den ordinære prøven i 2013.
- Oppgavene i hovedprøvene og ankerprøvene er ikke piloterte samtidig. Oppgavene i ankerprøven ble pilotert i 2010 til bruk i nasjonale prøver i 2011. De ble senere brukt i ankerprøver i 2012, og i ankerprøver i 2013 uten ny pilotering. Oppgavene i hovedprøvene i 2013 ble pilotert året før, høsten 2012.
- Selv om prøvene ikke er parallelle, ser vi at de oppfører seg svært likt som hovedprøven både på 5. og 8. trinn.
- Målene for vanskegrad, diskriminering og reliabilitet er svært like i hovedprøver og ankerprøver.