Delrapport 2
Prosjekt til fordypning – mellom skole og arbeidsliv
Den andre delrapporten i evalueringen av faget prosjekt til fordypning (PTF) fra Fafo, bekrefter flere av funnene som ble presentert i første delrapport.
Funn i rapporten
- Elever og lærere er positive til prosjekt til fordypning
- Prosjekt til fordypning gjennomføres forskjellig på vg1 og vg2
- Bedriftene bruker prosjekt til fordypning for å få kontakt med fremtidige lærlinger
PTF gir et bedre grunnlag for valg av utdanning og yrke
Prosjekt til fordypning utgjør en stor del av undervisningstilbudet i de yrkesfaglige utdanningsprogrammene. Fafo konkluderer med at både lærere og elever opplever at PTF gir elevene et bedre grunnlag for valg av utdanning og yrke. Mye tyder på at PTF letter overgangen fra skole til læretid, og at mange elever enten direkte eller indirekte sikrer seg tilgang til læreplass gjennom prosjekt til fordypning.
Forskerne er usikre på om intensjonen om økt faglig fordypning blir ivaretatt i PTF. Fafo vil komme nærmere inn på denne problemstillingen i sluttrapporten.
Fokus i rapporten og datagrunnlaget
I delrapport 2 fokuserer Fafo på overgangen fra skole til lærebedrift og på opplæringen i bedrift. Datagrunnlaget er intervju av andreårslærlinger, instruktører og faglige ledere i lærebedriftene, samt elever som ikke begynte i lære, men som valgte påbygging til generell studiekompetanse. I tillegg bygger rapporten på data fra to ulike surveyundersøkelser blant lærere og instruktører.
Prosjekt til fordypning på vg2
På vg2 får prosjekt til fordypning et klarere preg av fordypning. Utplasseringsperioder i arbeidslivet blir mer vanlig, og prosjekt til fordypning ligger nærmere opp til arbeidserfaring og læring i arbeid.
Tettere oppfølging av utplasserte elever
Forskerne understreker at prosjekt til fordypning forutsetter tett dialog mellom skolen og arbeidslivet. Fafo mener at skolen må ha en tettere oppfølging av elevene som er utplassert enn det som ser ut til å være tilfelle mange steder i dag.
Lærebedriftenes syn på prosjektet
Lærebedriftene ser verdien av å ha elever i utplassering, men da i første rekke for å få kontakt med elever som kan være aktuelle som lærlinger. Bedriftene legger mindre vekt på innholdet i prosjekt til fordypning.
Fafo mener det er vanskelig for lærebedriftene å vurdere endringene etter innføringen av Kunnskapsløftet.
Regner med å gjennomføre og bestå
Alle lærlingene som er intervjuet regner med at de vil gjennomføre opplæringen og håper å bestå fagprøven i løpet av de nærmeste månedene. De fleste ser ut til å ha funnet en riktig retning når det gjelder utdanning og yrke.