Segregering, læringsmiljø og innvandrerelevers prestasjoner

I dette notatet utdyper NIFU funn fra rapporten "De gamle er eldst?" om forhold mellom skoleprestasjoner, innvandrerbakgrunn og læringsmiljø.

Her finner du rapporten "De gamle er eldst?".

I rapporten som ble publisert i november 2010 fant NIFU at en økende andel ikke-vestlige innvandrerelever ved skolene syntes å ha en positiv effekt på elevenes prestasjoner. Dette er imidlertid funn basert på multivariate analyser, det vil si analyser hvor forskerne ser på sammenhenger mellom mange variabler samtidig. I slike analyser er det fare for at betydningen av en eller flere faktorer, for eksempel foreldrenes utdanningsnivå, kan forveksles med betydningen av innvandrerandelen.

Ser på sammenhenger mellom innvandrerandel og prestasjoner

I dette notatet bruker derfor NIFU også bivariate analyser som kun ser på sammenhengen mellom to variabler om gangen. Analysene av forholdet mellom kun innvandrerandel og prestasjoner viser en negativ sammenheng mellom innvandrerandel og elevprestasjoner for elever ved skoler i Oslo/Akershus for både innvandrer- og majoritetselever. For resten av landet er sammenhengen positiv, men dette kan skyldes at det er flere innvandrerelever i storbyer med generelt gode elevprestasjoner.

Terskelverdier

For landet under ett fant NIFU såkalte ”terskelverdier” for effekten av andelen ikke-vestlige innvandrere. Når andelen ikke-vestlige innvandrerelever på skolene var under 20 prosent, var den positiv for majoritetselevenes elevprestasjoner. På skoler med mer enn 20 prosent ikke-vestlige innvandrerelever gikk elevprestasjonene til majoritetselevene ned.

NIFUs analyser viser at et positivt læringsmiljø er spesielt viktig for førstegenerasjonsinnvandrerne.

Majoritetselevene skårer bedre enn innvandrerelever, men en betydelig del av forskjellen kan forklares ved ulik sosial bakgrunn. For førstegenerasjonsinnvandrere er det liten forskjell mellom skolene, mens det for etterkommerne synes å være større forskjeller mellom dem.