Barnehagemonitor 2013
Barnehagemonitor 2013 er Senter for IKT i utdanningens første kartlegging av den digitale tilstanden i barnehagen. Å veilede barna i kreativ og kritisk bruk av digitale verktøy vil kunne bidra til økt kvalitet i barnehagen, og til å motvirke digitale skiller.
Første gang publisert på iktsenteret.no
Hva er Monitor?
Barnehagemonitor var en kartlegging som ble gjennomført i 2013 og 2015. Målet var å gi et bilde av barnehagens tilgang til digitale verktøy i barnehagen, samt de ansattes kompetanse og holdninger.
Monitor skole var en kvantitativ undersøkelse som ble gjennomført hvert annet år i perioden 2003–2019. Hensikten var å kartlegge elevers digitale kompetanse på 7. trinn, 9. trinn og vg2. Undersøkelsen omfattet holdninger til IKT, bruk av IKT, valg og utvikling av læringsstrategier, og læringsutbytte.