Datagrunnlaget til Monitorundersøkelsen 2019
Dette er datagrunnlaget for Monitorundersøkelsen 2019 – den digitale tilstand i skole og barnehage.
Datainnsamlingen er gjennomført av SINTEF, på oppdrag fra, og i samarbeid med Utdanningsdirektoratet.
Datagrunnlaget kan lastes ned her (PDF)
Monitorundersøkelsene har over tid undersøkt ulike sider ved den digitale tilstanden i norske skoler og barnehager. Nytt av året, er at respondentgruppene er utvidet med 4. trinn i tillegg til 7. trinn, 9. trinn og vg2 studiespesialisering, og at eiernivået i både skole- og barnehager deltar i undersøkelsen.
Hva er Monitor?
Barnehagemonitor var en kartlegging som ble gjennomført i 2013 og 2015. Målet var å gi et bilde av barnehagens tilgang til digitale verktøy i barnehagen, samt de ansattes kompetanse og holdninger.
Monitor skole var en kvantitativ undersøkelse som ble gjennomført hvert annet år i perioden 2003–2019. Hensikten var å kartlegge elevers digitale kompetanse på 7. trinn, 9. trinn og vg2. Undersøkelsen omfattet holdninger til IKT, bruk av IKT, valg og utvikling av læringsstrategier, og læringsutbytte.