Elevundersøkelsen 2015 – analyser av læringsmiljøindeksene på Skoleporten
NTNU Samfunnsforskning har analysert resultatene fra læringsmiljøindeksene på nasjonalt nivå og på fylkesnivå, og sammenliknet dem med resultatene fra 2013 og 2014.
Analyse av indeksene på nasjonalt nivå
- Elevene på 7. trinn skårer generelt noe annerledes enn elevene på 10. trinn og vg1. Det er her de største forskjellene finnes.
- Det er få betydningsfulle forskjeller mellom 10. trinn og vg1.
- Indeksen som måler Vurdering for læring er der man finner de største forskjellene mellom 7. trinn og de øvrige trinnene, samt på indeksene som omhandler Elevdemokrati og medvirkning, Støtte fra lærerne, Felles regler, Motivasjon og Støtte hjemmefra.
Andelen elever som opplever mobbing på skolen er som tidligere år lavest på Vg1 og høyest på 7. trinn. Mobbeandelen synker marginalt for samtlige trinn fra 2013 til 2015. Eneste unntak er vg1, som har samme mobbeandel som i 2014.
Analyser av indekser på fylkesnivå
- Forskjellene mellom fylkene er små.
- Finnmark skårer lavt på flere av indeksene, men har samtidig en positiv utvikling fra 2013 og fra 2014.
- Sogn og Fjordane og Vest-Agder skårer høyt på flere av indeksene
- De største forskjellene mellom fylkene finner man på indeksen som måler Læringskultur. Denne endringen kan mest sannsynlig spores tilbake til at svarkategoriene ble presentert i motsatt rekkefølge i 2014 enn i 2013.
Useriøse svar om mobbing fjernet
I analysene er useriøse svar på spørsmålet om mobbing på skolen fjernet før skåren ble beregnet. Formålet med å fjerne useriøse elevsvar er å få et mest mulig korrekt uttrykk for omfanget av mobbing på skolene.
Andre rapporter om Elevundersøkelsen 2015
NTNU Samfunnsforskning har oppdraget med å analysere Elevundersøkelsen.
Rapporten «Analyser av indekser på Skoleporten 2015» er andre delrapport. Den første delrapporten, om mobbing, krenkelser og arbeidsro, kom i januar 2016. Til høsten kommer en tredje rapport med analyser av resultatene på nasjonalt nivå.
Dette er Elevundersøkelsen
- En nettbasert spørreundersøkelse hvor elever fra 5. trinn til ut videregående skole får si sin mening om forhold som er viktige for læring og trivsel i skolen.
- Obligatorisk for 7. trinn, 10. trinn og vg1. Frivillig å delta for øvrige trinn.
- Gir lærere og rektorer informasjon om hva elevene utsettes for, slik at de kan følge opp med riktige tiltak for å gjøre skolehverdagen bedre.
- Cirka 416 000 elever svarte på undersøkelsen i 2015.
- Utdanningsdirektoratet er ansvarlig for gjennomføringen av undersøkelsen, mens NTNU Samfunnsforskning er ansvarlig for analysene og rapporteringen.
Elevundersøkelsen
Elevundersøkelsen gjennomføres årlig. Svarene elevene gir, analyseres i flere ulike rapporter hvert år.