Et lag rundt eleven - oppfølgingsrapport
Helsesykepleiere er en viktig og verdsatt ressurs for skolene
Helsesykepleiere spiller en særlig viktig rolle for elever som av ulike årsaker er i sårbare situasjoner. De andre medlemmene i det flerfaglige samarbeidet oppfatter dette som verdifullt, både for oppfølging av enkeltelever og det mer systemrettede samarbeidet i skolen.
Hovedfunn
- Helsesykepleiere har en viktig rolle i skolen, særlig for elever i sårbare situasjoner.
- Bredere forankring i kommunene kan fremme flerfaglig samarbeid i skolen.
- Økt helsesykepleierressurs fører ikke til bedre resultater på nasjonale prøver.
Helsesykepleiere har en viktig rolle i skolen, særlig for elever i sårbare situasjoner
Funnene fra den kvalitative delen av oppfølgingsstudien underbygger resultatene fra hovedstudien om helsesykepleieres viktige rolle i skolen, særlig for elever som kommer i sårbare situasjoner. Flere ser verdien i å styrke og strukturere samarbeidsrelasjonen mellom skole og helsesykepleier. Økt stillingsressurs gir økt mulighet for både dette og et systemrettet fokus for arbeidet.
Bredere forankring i kommunene kan fremme flerfaglig samarbeid i skolen
Det finnes et godt fundament for videreutvikling av et fungerende flerfaglig samarbeid i skolene. En bredere forankring innad og oppover i kommunene kan gjøre det lettere å etablere strukturer for samarbeid.
Prosjektet har satt varige spor ved at elementer og erfaringer fra deltakelsene videreføres og videreutvikles i kommunene.
Økt helsesykepleierressurs fører ikke til bedre resultater på nasjonale prøver
Økningen på 3,25 timer helsesykepleierressurs i uka i tiltaksskolene førte ikke til bedre resultater for elevene på nasjonale prøver, verken i gjennomsnitt eller for undergrupper, heller ikke når elevene hadde vært eksponert for tiltaket i et ekstra halvår.