Effektstudie
Et lag rundt eleven: LOG-modellen
LOG-modellen er et systematisk opplegg for ledelse, organisering og gjennomføring av et systemrettet, flerfaglig samarbeid. Her deltar ansatte i skolen og hjelpetjenestene i praktisk utprøving av nye og bedre måter å samarbeide på.
Hovedfunn:
- Styrket tverrfaglig samarbeid med LOG-modellen
- Skolens samarbeidspartnere har mer positive vurderinger av tverrprofesjonelt samarbeid
- Bedret samarbeid i skolenes ressursteam og variasjoner i implementering
Styrket tverrfaglig samarbeid med LOG-modellen
AFIs implementeringsstudie viser at deltagende kommuner og skoler har hatt gode erfaringer med LOG-modellen, og at den har bidratt til å styrke det tverrprofesjonelle samarbeidet og fremme forebyggende elevrettet arbeid. Studien viser også at modellen har resultert i bedre samarbeid mellom lærere og eksterne samarbeidspartnere, samt bedre løsninger på sammensatte elevutfordringer og individuell oppfølging av elever.
Skolens samarbeidspartnere har mer positive vurderinger av tverrprofesjonelt samarbeid
Effektstudien finner positive effekter av LOG-modellen på samarbeidspartnernes vurderinger av tverrprofesjonelt samarbeid, men ingen signifikante effekter på elevenes læringsmiljø eller lærernes vurdering av tverrprofesjonelle samarbeid og mestring. For samarbeidspartnerne har modellen gitt smidigere samarbeid og bedre arbeidsfordeling i skolens ressursteam, samt grundigere evalueringer av arbeidsform og innhold.
Bedret samarbeid i skolenes ressursteam og variasjoner i implementering
Implementeringsstudien tyder også på at de positive endringene med utviklingsarbeidet har nådd samarbeidspartnerne i større grad enn elever og lærere. Den viser at det har vært betydelige forskjeller mellom kommuner og skoler i implementeringen av LOG-modellen, og at det gjennomgående virker å være begrenset grad av lærerinvolvering. AFI konkluderer med at styrkingen av det flerfaglige samarbeidet i skolene først og fremst har funnet sted i ressursteamene og kontakten mellom skoleledelsen og samarbeidspartnerne.
Dette er LOG-modellen
LOG-modellen ble prøvd ut i 19 barneskoler i fire kommuner. Den innebærer et systematisk opplegg for ledelse, organisering og gjennomføring av et utviklingsarbeid der ansatte i skolen og hjelpetjenestene deltar i praktisk utprøving av en ny og mer strukturert måte å samarbeide på. Viktige hovedprinsipper er dialogbasert medvirkning og sentrale roller for skoleeiere og skoleledere i implementering av modellen.
Målet er å fremme elevenes læringsmiljø, og ideen er at utviklingsarbeidet og bedre utnyttelse av flerfaglige ressurser vil gi bedre muligheter for forebyggende og systemisk arbeid, tidlig innsats og oppfølging av enkeltelever. Begrunnelsen er at skolene har tilstrekkelig flerfaglig kompetanse, men mangler overordnede strategier og måter å organisere det flerfaglige samarbeidet på.
AFIs studie har undersøkt LOG-modellens effekt på mellomtrinnselevenes oppfatning av læringsmiljøet og samarbeidspartnernes og lærernes vurderinger av det tverrprofesjonelle samarbeidet på skolen. AFI har også undersøkt hva som hemmer og fremmer implementering av modellen.
Om denne rapporten
Sluttrapporten viser resultater og funn fra AFIs studie. Evalueringen av tiltaket ble gjennomført som et klyngerandomisert, kontrollert eksperiment. Skolene ble tilfeldig fordelt i to grupper: én tiltaksgruppe som implementerte LOG-modellen og én kontrollgruppe som arbeidet med tverrprofesjonelt samarbeid som før. AFI har evaluert både implementering og effekter av LOG-modellen. Det er benyttet et omfattende kvalitativt og kvantitativt datagrunnlag i prosjektet. Dette inkluderer blant annet intervjuer, observasjoner, dokumenter og spørreundersøkelser til lærere, skoleledere og samarbeidspartnere, samt Elevundersøkelsen. Implementeringen av prosjektet har blitt støttet av dialogkonferanser, veiledningshefte, økonomisk tilskudd og AFIs veiledningsteam.
Sluttrapporten viser positive effekter for samarbeidspartnernes vurderinger av tverrprofesjonelt samarbeid, men påpeker at manglende effekter på utfallsmål for lærere kan være resultat av metodiske begrensninger som små utvalg, noe som kan gi svakere statistisk styrke på effektanalysene. Implementeringsstudien viser at implementeringen av deler av modellen ikke har vært tilfredsstillende, noe som også kan ha gitt redusert effekt av tiltaket og være en mulig forklaring på resultatene i effektstudien.