Et lag rundt eleven – effektstudie
Samarbeid mellom helsesykepleier og skole
NIFU har testet ut helsesykepleiermodellen, hvor skolene fikk noen flere timer med helsesykepleier på skolen per uke. Denne ekstra tiden skulle brukes til systemrettet og strukturert samarbeid med lærere og skoleledere.
Hovedfunn:
- Samarbeidet med helsesykepleier oppleves som svært verdifullt av skolens ansatte.
- Forskerne fant en positiv effekt på gutters resultater i engelsk og regning.
Samarbeidet med helsesykepleier oppleves som svært verdifullt av skolens ansatte
En samlet vurdering av funnene i studien er at helsesykepleier spiller en sentral rolle i skolen ved å bringe inn helsefaglige perspektiv i det flerfaglige samarbeidet. Utførelsen gjøres best når det er en god balanse mellom oppgaver prioritert etter helsesykepleiers egen faglig autonomi og oppgaver som er del av det strukturerte samarbeidet.
Positiv effekt på gutters resultater i engelsk og regning
Studien finner ikke forskjeller mellom tiltaks- og kontrollskolene på nasjonale prøver i gjennomsnitt. Men når man undersøker undergrupper ser man en positiv effekt på gutters resultater i engelsk og regning, mens effekten for jentene er tilnærmet null. Imidlertid har ikke forskerne på nåværende tidspunkt en fullgod forklaring på dette funnet. Denne kjønnsforskjellen reflekteres verken i resultatene for fravær eller læringsmiljø.
Mulig reduksjon i digital mobbing
Effektstudien finner ikke at økningen på 3,25 timer helsesykepleierressurs i uka i tiltaksskolene fører til bedre læringsmiljø eller redusert fravær i gjennomsnitt. Imidlertid sees en reduksjon i andelen elever som oppgir å ha blitt mobbet digitalt ved tiltaksskolene sammenlignet med kontrollskolene. Imidlertid kan dette skyldes forskjeller i svarprosent.
Om studien
Prosjektet gjennomføres av NIFU i samarbeid med Læringsmiljøsenteret ved Universitetet i Stavanger og Folkehelseinstituttet (FHI)
Tolv kommuner fikk tilført et halvt årsverk helsesykepleierressurs over en toårsperiode. Ressursen ble fordelt på fire tiltaksskoler i hver kommune, noe som ga hver av dem 3,25 timer ekstra helsesykepleierressurs per uke. Den økte ressursen skulle brukes til systemrettet og strukturert samhandling med lærere, skoleledere og annet sosialpedagogisk personale på 5.-7. trinn. Målet var å styrke elevenes fysiske og psykiske læringsmiljø. Begrunnelsen var at veiledning og bistand fra helsesykepleier ville virke forebyggende og helsefremmende og kunne ha effekter for skolens generelle læringsmiljø, for eksempel gjennom bedre trivsel og lavere fravær hos elevene.
NIFUs studie har undersøkt om økningen i helsesykepleierressurs hadde effekt på elevenes fravær og opplevde læringsmiljø, samt på læringsmiljøet i bredere forstand og skoleprestasjoner. NIFU har også undersøkt aspekter ved implementeringen, helsesykepleiers rolle i skolen og hvordan det flerfaglige samarbeidet foregikk.
Kort om rapporten
Sluttrapporten viser resultater og funn fra NIFUs studie. Evalueringen av tiltaket ble gjennomført gjennom et randomisert, kontrollert eksperiment. Skolene ble tilfeldig delt i to grupper: én tiltaksgruppe som mottok økt helsesykepleierressurs og én kontrollgruppe som fortsatte som før. Det er benyttet et omfattende kvalitativt og kvantitativt datagrunnlag i prosjektet. Kilder inkluderer Elevundersøkelsen, nasjonale prøver og fraværsdata. Forskerne har også gjennomført feltarbeid og dokumentstudier, samt spørreundersøkelser til lærere, rektorer og helsesykepleiere. Implementeringen av prosjektet har blitt støttet av en veileder og manual, workshoper, oppstartsmøter, midtveisrapport og en administrativ koordinator.