Delrapport 1
Forsøk med gratis deltidsplass i Aktivitetsskolen
Forsøk med gratis deltidsplass i aktivitetsskolen har så langt gitt høy deltakelse og fornøyde foreldre. Det er for tidlig å konkludere om forsøket har hatt effekt på lese- og regneferdigheter.
Aktivitetsskolen (AKS) er Oslos skolefritidsordning (SFO). Forsøk med gratis deltidsplass i AKS for elever på 1. til og med 4. trinn ved Mortensrud skole startet opp høsten 2013 og vil vare ut skoleåret 2016/17. Mortensrud har tidligere vært preget av lav deltakelse i AKS. I skolekretsen er det en høy andel elever med innvandrerbakgrunn og en stor andel personer med sammensatte levekårsutfordringer.
Delrapporten fra Proba samfunnsanalyse er den første rapporteringen i følgeevalueringen av forsøket. Evalueringen ser blant annet på om forsøket bidrar til økt deltakelse i AKS, om deltakelse i AKS fremmer elevers forutsetninger for å lykkes i skolen og hvordan AKS eventuelt bidrar til integrering i nærområdet. Utviklingen i resultater i kartleggingsprøver i lesing og regning ved Mortensrud sammenlignes med resultatene fra fem andre skoler.
Økt deltakelse i AKS
Skoleåret før forsøket deltok 30 prosent av elevene i 1. til 4. klasse ved Mortensrud i AKS. Høsten 2014 deltok 99 prosent, og i april 2015 deltok 92 prosent. Oslo kommune og skolen gjennomførte et omfattende rekrutteringsarbeid i forkant av forsøket.
Pris har betydning for deltakelse
Den kraftige veksten i antall elever i AKS ved Mortensrud tyder på at pris har stor betydning for deltakelse. Foreldreintervjuer bekrefter dette. Men pris er ikke avgjørende når begge foreldre er i jobb. Foreldrene velger å la barna være i AKS hovedsakelig fordi barna får et godt aktivitetstilbud og for at barna skal bli bedre i norsk.
God trivsel og informasjon
95 prosent av foreldrene oppgir at barna trives i AKS. 90 prosent oppgir at barna får nye venner og 98 prosent svarer at barna får delta i morsomme aktiviteter. Foreldrene forteller at barna får opplevelser i AKS som foreldrene ellers ikke ville ha mulighet til å gi dem. Foreldrene opplever også at informasjonen om AKS er god.
Gir fleksibilitet
Intervjuer med barna gir inntrykk av at barna finner sammen på tvers av språk- og landbakgrunn, og at barna i hovedsak snakker norsk når de leker. Foreldrene opplever AKS som et stabilt og sikkert tilbud som gir foreldrene fleksibilitet. Delrapporten viser til eksempler der enslige forsørgere (kvinner) og mødre som i praksis er alene om omsorgen har fått bedre mulighet til å delta på kurs og annen arbeidsrettet aktivitet som følge av at barna er i AKS.
Foreldrene tror barna blir bedre på skolen
AKS ved Mortensrud vektlegger å videreføre skolens satsing på å styrke elevenes grunnleggende ferdigheter. Aktivitetene på AKS tar utgangspunkt i temaene det undervises i på skolen. Om lag 90 prosent av foreldrene oppgir at de tror barna blir bedre på skolen av å delta i AKS.
Kan ikke konkludere ennå
Proba samfunnsanalyse kan ennå ikke konkludere om forsøket har hatt effekt på lese- og regneferdigheter. Den foreløpige analysen av kartleggingsprøver viser at Mortensrud har fulgt utviklingen ved sammenligningsskolene når det gjelder lesing, mens utviklingen i regneferdigheter er litt bedre ved Mortensrud. Utskiftning av elever og andre tiltak ved både ved Mortensrud og sammenligningsskolene, gjør funnene usikre.
Rapportserie
Aktivitetsskolen (AKS) er Oslos skolefritidsordning (SFO). Forsøk med gratis deltidsplass i AKS for elever på 1. til og med 4. trinn ved Mortensrud skole startet opp høsten 2013 og varte ut skoleåret 2016–17.
Dette er første rapport i denne serien.
Se også sluttrapporten