Gode relasjoner som grunnlag for læring – hva kan vi lære av TALIS 2018?
Hvilke utfordringer står lærere og skoleledere overfor? Og hvordan oppfatter de sine arbeidsforhold? Dette er blant spørsmålene som belyses i denne boken som er basert på data fra den internasjonale TALIS-studien.
I denne tredje publikasjonen av resultater fra TALIS 2018-studien går forskerne mer i dybden på noen av hovedresultatene fra TALIS, en internasjonal undersøkelse av læreres og skolelederes yrkeshverdag og arbeidsbetingelser. Undersøkelsen ble gjennomført i 2018 i 48 land, derav i alle de nordiske landene.
Blant temaene som behandles er kompetanseutvikling blant skoleledere, innovasjon i skolen og hvilken betydning den har, samt bruk av IKT i skole og undervisning. Boken omhandler også samarbeid mellom lærere, og ser spesielt på nyutdannede læreres trivsel og jobbmotivasjon. Resultatene ses i relasjon til annen norsk forskning på området, slik at de kan føre til nyttige diskusjoner og refleksjoner om norsk skole, norske lærere og skoleledere.
Ved å se forskningsresultatene i relasjon til aktuelle utfordringer og diskusjoner i norsk skole, er målet med boken å bidra til kunnskapsheving om hvordan skolen virker, og hvordan den kan forbedres. Boken er ment å informere både skolens ansatte, lærere og skoleledere, men også de som former landets utdanningspolitikk og framtidens skole.
Kort oppsummering av tema og funn fra hvert kapittel:
Hva er TALIS?
TALIS (Teaching and Learning International Survey) er en internasjonal undersøkelse av læreres og skolelederes yrkeshverdag og arbeidsbetingelser.
Om denne boken
Forfatterne går i dybden på resultatene fra TALIS-studien, en internasjonal undersøkelse av læreres og skolelederes yrkeshverdag og arbeidsbetingelser.
Undersøkelsen ble gjennomført i 2018 i 48 land, derav i alle de nordiske landene.
Blant temaene som behandles er kompetanseutvikling blant skoleledere, innovasjon i skolen og hvilken betydning den har, samt bruk av IKT i skole og undervisning. Boken omhandler også samarbeid mellom lærere, og ser spesielt på nyutdannede læreres trivsel og jobbmotivasjon. Resultatene ses i relasjon til annen norsk forskning på området, slik at de kan føre til nyttige diskusjoner og refleksjoner om norsk skole, norske lærere og skoleledere.
Ved å se forskningsresultatene i relasjon til aktuelle utfordringer og diskusjoner i norsk skole, er målet med boken å bidra til kunnskapsheving om hvordan skolen virker, og hvordan den kan forbedres. Boken er ment å informere både skolens ansatte, lærere og skoleledere, men også de som former landets utdanningspolitikk og framtidens skole.
Bidragsyterne i boka er forskere med lang erfaring fra nasjonale og internasjonale studier, både når det gjelder metodologi og analyse av forhold knyttet til lærere og skoleledere. Redaktør er Julius Kristjan Björnsson, forsker ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS), Universitetet i Oslo. De øvrige forfatterne kommer fra Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS), Centre for Educational Measurement (CEMO) og Institutt for spesialpedagogikk (ISP), alle på Universitetet i Oslo og fra Nordisk institutt for innovasjon, forskning og utdanning (NIFU).