Kunnskapsløftet og reformimplementeringens effekter for fag- og yrkesopplæringen
Rapporten ser på hvilke effekter reformen har hatt for fag- og yrkesopplæringen. Forskerne mener det er to tydelige konklusjoner fra evalueringsprogrammet.
- De bredere inngangene og programområdene har ikke hatt noen virkning på elevenes valg av utdanning, gjennomstrømming og kompetanseoppnåelse på normert tid.
- Prosjekt til fordypning (PTF) har positiv innvirkning på elevenes motivasjon for, avklaring av og dermed også deres kompetanseoppnåelse i fag- og yrkesopplæringen.
Forskerne mener at hovedutfordringen for fag- og yrkesopplæringen både nasjonalt og internasjonalt er å tiltrekke unge til denne opplæringen og sikre at de blir der. Ungdom har ulike forutsetninger og grunner for å velge et utdanningsprogram, derfor må videreutviklingen av fag- og yrkesopplæringen og rådgivningen sikre et differensiert tilbud.
Synteserapport
Rapporten er en av fire synteserapporter fra evalueringen av Kunnskapsløftet. Evalueringen varte fra 2006 til 2012. I synteserapportene har ulike forskningsmiljøer gravd dypere og fått frem sentrale funn på tvers av alle rapportene i evalueringen. De viser også til annen relevant forskning.