Kunnskapsoversikt
Like utdanningssystemer, men ulike sluttvurderinger
Selv om de nordiske utdanningssystemene er like, har man valgt å utforme sluttvurderingen forskjellig. Det viser en NIFU-rapport som ser på sluttvurdering i grunnskole og videregående opplæring i de fem nordiske landene.
Hovedfunn
- Kunnskapskartleggingen finner få studier på selve sluttvurderingssystemet og organiseringen av sluttvurdering i de nordiske landene.
- Det er kun Norge og Danmark av de nordiske landene som har eksamen som del av sluttvurderingssystemet.
- Det er kun vitnemål som er opptaksgrunnlag for høyere utdanning.
Få studier på sluttvurdering i de nordiske landene
Kunnskapskartleggingen finner få studier på selve sluttvurderingssystemet og organiseringen av sluttvurdering i de nordiske landene. Kartleggingen identifiserte 3765 forskningsbidrag, men det var kun 19 som var av høy relevans for kartleggingen. I tillegg identifiserer studien tre relaterte kunnskapsklynger av temaer som påvirker eksamen, men som ikke tar opp selve organiseringen eller systemet rundt sluttvurdering.
Bare Norge og Danmark har eksamen som del av sluttvurderingssystemet
Det er kun Norge og Danmark som har eksamen som del av sluttvurderingssystemet. I Sverige, Island og Finland setter læreren alle karakterer på vitnemålet. Finland har i tillegg det som kalles Studentexamen. Det er et ekstra sett med prøver som de som ønsker studiekompetanse, må ta i løpet av sin videregående utdanning.
Kun vitnemål er opptaksgrunnlag
I alle landene unntatt Finland er det kun vitnemålet fra videregående som er opptaksgrunnlag for høyere utdanning. Finland krever bestått Studentexamen for å ha adgang til høyere utdanning.
Om rapporten
Hensikten med dette oppdraget har vært å kartlegge nordisk forskning om eksamen. Det inngår i Utdanningsdirektoratets arbeid med å videreutvikle kunnskapsgrunnlaget om eksamen. Rapporten gir en oversikt over forskning som viser hvordan sluttvurdering og eksamen er organisert i ulike kontekster, eksamensformer, hvilke roller eksamen spiller i undervisning og eksamens relasjon til sluttvurdering. Rapporten er todelt og består av en landsammenligning og en systematisk kartlegging.