Minoritetsspråklige foreldre som ressurs for elevenes opplæring i skolen – evaluering av prosjektet

På oppdrag fra Utdanningsdirektoratet har NORUT samfunnsforskning evaluert prosjektet Minoritetsspråklige foreldre som ressurs i skolen. Rapporten gir en systematisering av de erfaringer og kunnskaper som prosjektet har tilført foreldrene, skolen og lærerne, samt samarbeidet mellom disse. Det gis også i rapporten en del innspill til videre retning for hjem–skole-samarbeidet i forhold til minoritetsspråklige foreldre.

Med utgangspunkt i det datamaterialet som er samlet inn i forbindelse med denne evalueringen framstår prosjektet i et positivt lys.

Foreldrene er godt fornøyd med tiltakene, og mener at de gjennom tiltakene er blitt bedre kjent med skolen, lærerne og barnas hverdag. Også lærerne vurderer prosjektet positivt. Den største gevinsten i forhold til lærerne ser ut til å være bevisstgjøringsprosessen som dette prosjektet har ført med seg.