ITU Monitor 2009
ITU Monitor 2009 gir en oversikt over pedagogisk og faglig bruk av IKT i norske grunn- og videregående skoler. Et representativt utvalg av skoler har, via elever, lærere og skoleledere, gitt svar paå når og hvordan de bruker IKT, i tillegg til utfyllende informasjon om hvordan skolene er organisert.
Et viktig fokus i ITU Monitor 2009 er at vi har målt elever og læreres digitale kompetanse i en egen prøve. ITU Monitor 2009 gir derfor et godt bilde av hvilke forhold ved skolene som har sammenheng med utviklingen av digital kompetanse, og gir beslutningstakere et grunnlag for målrettet innsats. ITU Monitor 2009 viser, for eksempel, at elevenes digitale kompetanse har sammenheng med prioriteringer skolens ledelse tar i forhold til kompetanseheving og integrering av IKT i fagene.
Denne rapporten ble først publisert på itu.no i 2009.
Hva er Monitor?
Barnehagemonitor var en kartlegging som ble gjennomført i 2013 og 2015. Målet var å gi et bilde av barnehagens tilgang til digitale verktøy i barnehagen, samt de ansattes kompetanse og holdninger.
Monitor skole var en kvantitativ undersøkelse som ble gjennomført hvert annet år i perioden 2003–2019. Hensikten var å kartlegge elevers digitale kompetanse på 7. trinn, 9. trinn og vg2. Undersøkelsen omfattet holdninger til IKT, bruk av IKT, valg og utvikling av læringsstrategier, og læringsutbytte.