Ordkort ga god støtte i muntlig engelsk
33 elever i 5. klasse og deres lærer er fulgt gjennom et undervisningsforløp over tre uker, der elevene arbeidet med å utvikle muntlige ferdigheter i engelsk.
Bruk av læremidler og arbeidsformer
Dagen læreplaner vektlegger læringsstrategier og bevisstgjøring av elevene som aktører i språklæringsprosessen. I den observerte perioden arbeidet elever på 5. trinn med å utvikle muntlige ferdigheter i engelsk, med vekt på ordforråd knyttet til temaet «fritid». Forløpet besto av varierte arbeidsformer og et bredt spekter aktiviteter for å lære 10 ord som lærer hadde valgt ut. Elevene benyttet ikke lærebok i løpet av den observerte perioden, men læreren tok i bruk egenproduserte ordkort og den interaktive tavla til å vise lysbilder i form av en PowerPoint-presentasjon hver time. I mer enn halvparten av de observerte øktene brukte elevene iPad eller PC. PC-en ble brukt til å spille SpellingCity5, mens iPaden ble brukt til å ta bilde og spille inn lyd i Pixntell og til å spille spill.
Egenproduserte læremidler
Studien viser hvordan lærerens egenproduserte læremidler i form av ordkort spiller en sentral rolle i helklassesamtalene, hvor lærer iscenesetter dialoger som skaper progresjon. Gjennom lærerens PowerPoint-presentasjoner, får elevene tilgang på visuelle, auditive, språklige og ikke-verbale læringsressurser, som de kan bruke i arbeidet med å fylle ordene med innhold.
Ordkortene bidrar til elevenes læring
Ordkortene får en viktig funksjon for elevenes progresjon i undervisningsforløpet, fordi de fungerer som læringsstøttene artefakter. Læreren viser elevene hvordan de kan skape setninger ved å legge ordene i rekkefølge og ved å lage nye ordkort når det trengs. Slik skaper de struktur i setningene og kan komponere en lengre tekst. I det individuelle arbeidet, hvor elevene lager og spiller inn setninger ved hjelp av ordkort og iPad, har elevene større behov for veiledning og støtte for å opprettholde progresjonen i arbeidet.
Framgang i begrepsforståelse
Resultatene fra pre- og posttesten viser framgang i elevenes forståelse og evne til å bruke de ti begrepene de arbeidet med i den observerte perioden. Del to av testene «brev til en venn» viser imidlertid en tilbakegang av elevenes resultat. Elever med svakt resultat på pretesten hadde imidlertid også framgang på del to av post-testen «brev til en venn».