Plan for videreutvikling av prøvefeltet - anbefalinger om veivalg
Rapportering og formidling av resultater fra prøvene
Data fra prøvene som skal støtte styring og kvalitetsutvikling skal egne seg til komparative analyser og sammenstilling med andre data. De skal også måle trend. I tillegg til brukerne på nasjonalt nivå, skoleeier- og skolenivå vil dataene fra styringsprøvene også egne seg for forsknings- og utviklingsarbeid, og som kilde for andre aktører, som organisasjoner, universitet og høgskolesektoren og media. Resultatene rapporteres og offentliggjøres på nasjonalt-, kommunalt- og skolenivå.
Prøver som skal støtte underveisvurdering skal gi rapporter på elev- og gruppenivå til bruk for lærer i underveisvurdering, oppfølging og i dialog med elev/foresatt. Resultatene vil gi noe informasjon om progresjon, dersom utredninger viser at det lar seg gjøre på en meningsfull måte. For å legge grunnlag for en god bruk i klasserommet, vil ikke resultatene rapporteres oppover i systemet eller offentliggjøres. Ved å analysere og følge opp elevresultatene i en større sammenheng på skolen kan prøvene også ha en verdi for profesjonsfellesskapet.