Prøver i fagfornyelsen - hvilke behov skal prøvene dekke?
Oppsummering
I dette dokumentet har vi beskrevet en mulig vei å gå for å videreutvikle prøvefeltet i en mer treffsikker og brukerorientert retning. Med bakgrunn i de gode erfaringene og den nyttige lærdommen fra feltet, tar vi en helhetlig tilnærming til brukernes behov for informasjon, og foreslår en sammensetning av prøver som imøtekommer disse best mulig.
Informasjon fra prøvefeltet er en verdifull kilde til informasjon for brukere på alle nivåer i utdanningssystemet. Med fagfornyelsen øker behovet for å få informasjon om elevenes progresjon. Prøver av høy kvalitet som støtter underveisvurdering og måler progresjon vil være et viktig verktøy for lærerne i klasserommet og gi nyttig informasjon til elever og foresatte. For å drive kvalitetsutvikling på skole-, skoleeier- og nasjonalt nivå hentes data inn ved hjelp av prøver som er spesielt utviklet for dette formålet.
Det er et overordnet forslag som blir presentert i dette dokumentet. Vi lar også noen større spørsmål stå ubesvart, kanskje først og fremst knyttet til hvilke ferdigheter eller fag prøvene skal måle. En videre prosess som legger til rette for involvering av brukerne og andre relevante aktører er nødvendig for å ta gode, kunnskapsbaserte beslutninger, både fra et faglig og et politisk ståsted. Vi er imidlertid trygge på at dette forslaget beskriver riktig retning å gå i for å ivareta brukernes behov på best mulig måte, og at det utgjør et godt utgangspunkt for en konkretisering og utarbeiding av fremtidens prøvefelt.