Realfag, naturligvis - evaluering av strategiplanen, delrapport 1, 2005

Delrapporten fra evalueringen viser blant annet at det er stor variasjon i tiltakenes innhold og type aktiviteter, stor spredning blant tiltakenes målgrupper og en del tiltak som enda ikke medført konkrete aktiviteter.

I tillegg trekkes det frem at det ofte er flere målgrupper for hvert tiltak, stor variasjon i tiltakenes omfang og at de fleste tiltakene er påbegynt som en del av strategiplanen, mens andre er påbegynt før strategiplanen.

Formål med delrapporten

Denne delrapporten er et resultat av datainnsamlingsaktivitetene i fase 2, og har som formål å beskrive et utvalg av konkrete tiltak og aktiviteter som er iverksatt på nåværende tidspunkt som en del av Utdannings- og forskningsdepartementets strategiplan ’Realfag, naturligvis’, samt den forventede og eventuelt allerede dokumenterte effekter av disse tiltakene. Dette har to anvendelsesmuligheter i den videre evaluering:

For det første utgjør resultatene av fase 2 et utgangspunkt for evalueringens neste fase, de fire omfattende spørreskjemaundersøkelser blant lærere, elever, skoleeiere og kommuner. Delrapporten inneholder viten om effekter av de enkelte tiltakene, som gir en antydning om hvilke områder og aspekter disse kvantitative målinger skal rettes mot. På grunn av de sannsynlige langsiktige effekter av strategiplanen, er det bruk for dette for å kunne utnytte de kvalitative målinger best mulig.

For det annet gir fase 2 avgjørende viten om formål, organisering og omfang av et utvalg av strategiplanens tiltak. Delrapporten presenterer dette som en profil for hver av de undersøkte aktivitetene. En profiloversikt over samtlige tiltak og aktiviteter vil utarbeides i fase 3. Profilene vil bli brukt målrettet i planleggingen og gjennomføringen av den kvalitative dybdeanalysen av 8 konkrete aktiviteter i fase 4.

Delrapporten beskriver også evalueringens videre bruk av registerdata.

Bakgrunn for delrapporten

Utdannings- og forskningsdepartementets strategiplan ’Realfag, naturligvis’ har i desember 2005 eksistert i over tre år. Strategiplanen er utviklet av departementet med det formål å styrke kompetansene i realfag hos elever og lærere, for å bedre motivasjonen for realfag hos elever og lærere, og derigjennom å stimulere til økt rekruttering, samt for å skape mer positive holdninger til realfag blant allmennheten.

I den tid strategiplanen har vært et aktivt instrument, er grunnleggende aktiviteter gjennomført, aktiviteter som har vært nødvendige for videre å kunne arbeide målrettet mot oppfyllelse av planens målsettinger. Disse grunnleggende aktiviteter har hovedsaklig bestått av utvikling og etablering av to av strategiplanens hovedaktører; Matematikksenteret og Naturfagsenteret. Samtidig er roller og samarbeidsrelasjoner etablert mellom disse to aktører og strategiplanens fire andre aktører Utdanningsdirektoratet, RENATE, Norges Forskningsråd og VOX.

Utover det grunnleggende arbeid med implementering og organisering av strategiplanen, er det samtidig blitt gjennomført en rekke konkrete aktiviteter, alle rettet direkte mot å oppfylle planens målsettinger. Samtlige seks hovedaktører har vært ansvarlige for gjennomføringen av aktivitetene. Det er disse aktiviteter som denne delrapporten retter seg mot.