Spørsmål til Barnehage-Norge 2021
Digital praksis i barnehagen, barnehageansatte med masterkompetanse og andre oppvekstrelaterte profesjoner er noen av temaene i høstens spørreundersøkelse.
Hovedfunn
- 6 av 10 barnehager har anskaffet administrative digitale verktøy og nærmere 5 av 10 har anskaffet digitale verktøy til bruk i pedagogisk arbeid i løpet av det siste året.
- 1 av 4 barnehager har ansatte med masterkompetanse, og andelen øker med barnehagens størrelse.
- 8 av 10 barnehager har medarbeidere med profesjonen barne- og ungdomsarbeider, og en fjerdedel har én eller flere andre oppvekstrelaterte profesjoner blant de ansatte.
Digital praksis i barnehagen
6 av 10 barnehager har anskaffet administrative digitale verktøy og nærmere 5 av 10 har anskaffet digitale verktøy til bruk i pedagogisk arbeid i løpet av det siste året.
9 av 10 barnehager bruker digitale verktøy enten daglig eller ukentlig til å kommunisere med foresatte, 8 av 10 for å dokumentere det pedagogiske arbeidet, og 6 av 10 for å planlegge og vurdere aktiviteter i forbindelse med barns lek og læring.
Mer enn 8 av 10 barnehager har etablert rutiner for sikker behandling av bilder, for å informere foreldre om bruk av bilder som de selv tar av barn i barnehagen, og for hvilke situasjoner det kan tas bilder av barna.
Barnehageansatte med masterkompetanse
1 av 4 barnehager har ansatte med masterkompetanse, og andelen øker med barnehagens størrelse.
8 av 10 styrere gir ansatte med mastergrad ansvar for arbeid med rammeplanens fagområder. Av disse svarer halvparten at ansvaret knyttes til samtlige fagområder i rammeplanen.
Det er bare et fåtall barnehagestyrere og barnehageeiere som søker aktivt etter kandidater med mastergradutdanning til ledige stillinger i barnehagen.
Barnehageansatte fra andre oppvekstrelaterte profesjoner
Over 80 prosent av barnehagene har medarbeidere med profesjonen barne- og ungdomsarbeider, og en fjerdedel av barnehagene har en eller flere andre oppvekstrelaterte profesjoner blant de ansatte.
Barnehagestyrer i private barnehager tar oftest selv initiativ til å rekruttere ansatte med bakgrunn fra andre profesjoner. Dette er mindre vanlig i kommunale barnehager hvor 4 av 10 svarer at det er styrer og 3 av 10 svarer at det er barnehagemyndigheten som tar initiativet.»
Hva svarer Barnehage-Norge?
Spørsmål til Barnehage-Norge blir gjennomført hvert år. Noen temaer gjentas og noen varierer.
Om rapporten
SINTEF gjennomfører på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet en årlig spørring i barnehagesektoren. Spørsmålene stilles til barnehagestyrere, barnehageeiere og kommunen som lokal barnehagemyndighet. Spørringen gir nyttig informasjon som blant annet brukes i direktoratets oppfølging av viktige satsingsområder.
Spørringen ble gjennomført i perioden 1. september–15. oktober 2021.
Temaene i årets spørring:
- Digital praksis i barnehagen
- Viktig og nødvendig informasjon fra Utdanningsdirektoratet
- Barnehageansatte fra andre oppvekstrelaterte profesjoner
- Barnehageansatte med masterkompetanse
- Samfunnsberedskap og forebygging av alvorlige hendelser
- Innføring av regler for et trygt og godt barnehagemiljø
- Nettbasert støtte innenfor spesialpedagogikk og inkluderende praksis
- Tilskuddsordning for lokal kompetanseutvikling
- Regelverk om krav til bruk av offentlige tilskudd og foreldrebetaling i private barnehager
Svarprosenten var som følger:
- Barnehagestyrere: 52 prosent
- Barnehageeiere: 36 prosent
- Barnehagemyndigheter: 72 prosent
Svarprosenten blant barnehagemyndigheter har økt med 20 prosentpoeng fra fjorårets undersøkelse, mens blant barnehageeiere har svarprosenten hatt en nedgang på 12 prosentpoeng. Reduksjon i svarprosenten siden 2020 ses i sammenheng med covid-19 pandemien og økt belastning på sektoren.