Spørsmål til Skole-Norge våren 2015
Oppfølging av mobbing og krenkelser, etablering av læreplasser og høyt presterende elever er noen av temaene i vårens spørreundersøkelse.
NIFU gjennomfører to årlige spørringer mot skolesektoren på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Spørringene gir nødvendig informasjon som brukes i direktoratets oppfølging av viktige satsingsområder.
Spørreundersøkelsen våren 2015 ble gjennomført med følgende tema:
- Utdanningsdirektoratets statistikksystem
- Etablering av læreplasser
- Praksisbrev
- Fylkeskommunene system for oppfølging av lærebedrifter og lærlinger
- Kompetanseutvikling for yrkesfaglærere
- Digitale læremidler
- Skolens oppfølging av mobbing og krenkelser
- Skoleeieres vurdering av Fylkesmannens arbeid
- Kunst og Kultur i opplæringen
- Høyt presterende elever, akademiske talenter
- Nasjonale prøver og endringer høsten 2014
- Erfaring og nytteverdi av veiledning som del av felles nasjonalt tilsyn
- Skoleeiernes oppfølging av Kompetanse for kvalitet og Lærerløftet
- Stipendordningen for videreutdanning av lærere
Dette er noen av funnene:
Mange fylker har vært i kontakt med lærebedrifter som ikke lenger ønsker å ta inn lærlinger. 13 fylkeskommuner oppgir manglende oppdrag/bestilling som årsak til at lærebedrifter ikke lenger ønsker å ta inn lærlinger.
Praksisbrevordningen er et toårig opplæringsløp hvor elevene er ansatt i bedrift samtidig som de får undervisning i fellesfagene norsk, matematikk og samfunnsfag én dag i uka. Møre og Romsdal (19 elever) og Rogaland (14 elever) skiller seg ut ved å ha flere elever som deltar sammenliknet med de andre fylkene. Salgsfaget (9 elever) er det lærefaget som har flest elever som deltar i ordningen med praksisbrev dette skoleåret.
Mer enn halvparten av skolelederne svarer at de har yrkesfaglærere med relevant kompetanse i alle fag. Bare fem prosent av skolelederne oppgir at de har lærere med relevant kompetanse kun i noen fag. Selv om en høy andel oppgir at skolen har yrkesfaglærere med relevant kompetanse, svarer likevel halvparten at det er utdanningsprogram hvor det er vanskelig å finne lærere med relevant kompetanse.
Over halvparten av skolelederne svarer at spørsmål om krenkelser i Elevundersøkelsen i stor grad har gitt nyttig informasjon om elevenes skolemiljø. I Elevundersøkelsen 2013 ble det innført nye spørsmål om krenkelser. Formålet var å få informasjon om hvilke former for krenkelser elevene opplever, hvem de krenkes av og hvor krenkelsene oppstår.
Arbeidet med den kulturelle skolesekken er godt integrert i kulturskolens virksomhet i kommunene.Skolelederne oppgir i stor grad at tilbudene som gis med Den kulturelle skolesekken er tilpasset egen skoles behov.
De fleste skoleeierne opplever at skolene er opptatt av å gi høyt presterende elever tilpassede opplæringstilbud. I underkant av halvparten av skolelederne opplever at de lykkes med å gi høyt presterende elever tilpasset opplæring. De videregående skolene oppgir noe oftere enn grunnskolene at de i stor grad eller svært stor grad lykkes.
Hva svarer Skole-Norge?
«Spørsmål til Skole-Norge» blir gjennomført to ganger årlig. Noen temaer gjentas og noen varierer. Spørsmålene går til et utvalg av landets skoler og skoleeiere.