Spørsmål til Skole-Norge høsten 2021
Svømmeopplæring under pandemien, digitalisering og læremidler i skolen er noen av temaene i høstens spørreundersøkelse.
Hovedfunn
- Nærmere 6 av 10 skoleledere oppgir at svømmeopplæringen enten gikk som normalt eller at det meste av svømmeopplæringen ble gjennomført for skoleåret 2020/2021.
- 7 av 10 skoleledere opplever at den digitale infrastrukturen er av god nok kvalitet til at lærerne kan gjennomføre et vidt spekter av digital undervisning.
- 4 av 10 skoleledere har brukt Utdanningsdirektoratets veiledere for å vurdere kvalitet i læremidler.
Svømmeopplæring under pandemien
Nærmere 6 av 10 skoleledere oppgir at svømmeopplæringen enten gikk som normalt eller at det meste av svømmeopplæringen ble gjennomført for skoleåret 2020/2021.
Om lag 1 av 10 skoleledere oppgir at all svømmeopplæring ble avlyst dette skoleåret. Det er betraktelig større andeler skoleledere i grunnskoler i de mest sentrale kommunene som oppgir at all svømmeopplæring ble avlyst enn skoleledere i de minst sentrale kommunene.
Funnene i høstens spørreundersøkelse kan tyde på at koronapandemien har hatt en noe geografisk utjevnende effekt ved at andelen elever som er svømmedyktig er redusert i alle landsdeler og mest i de landsdelene som i utgangspunktet hadde den høyeste svømmedyktigheten.
Digitalisering i skolen
7 av 10 skoleledere opplever at den digitale infrastrukturen er av god nok kvalitet til at lærerne kan gjennomføre et vidt spekter av digital undervisning. Nærmere 8 av 10 opplever at elevenes datamaskiner og digitale enheter er av god nok kvalitet til at elevene kan delta i ulike former for digital undervisning.
Av flere påstander knyttet til digitalisering er skolelederne i størst grad enige i at bruk av digitale læringsressurser er synlig integrert i skolens planverk og at personvern og datasikkerhet er temaer i skolens planverk. Skolelederne er minst enige at det er en plan for systematisk kompetanseheving i digital kompetanse hos personalet.
Læremidler i skolen
Et flertall av skoleledere svarer at valg av læremidler foregår på bakgrunn av innspill fra lærerteam eller gjennom kollektive prosesser initiert av skoleleder som involverer lærerne.
4 av 10 skoleledere svarer at de har brukt Utdanningsdirektoratets veiledere for å vurdere kvalitet i læremidler. Bruk av veilederne ser ut til å være mer utbredt blant skoleeiere.
6 av 10 skoleledere i videregående svarer at det er behov for utvikling av nye digitale læremidler for fag/fagområder som har færre enn 3 000 elever i årskullet. Dette inkluderer en rekke mindre og hovedsakelig praktiske fag.
Hva svarer Skole-Norge?
«Spørsmål til Skole-Norge» blir gjennomført to ganger årlig. Noen temaer gjentas og noen varierer. Spørsmålene går til et utvalg av landets skoler og skoleeiere.
Om rapporten
NIFU gjennomfører to årlige spørringer i skolesektoren på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Spørsmålene stilles til skoleledere i både grunnskolen og videregående skole, og skoleeiere i både kommunene og fylkeskommunene. Spørringene gir nødvendig informasjon som brukes i direktoratets oppfølging av viktige satsingsområder.
Høstens spørring ble gjennomført i perioden 7. september–20. oktober 2021.
Temaene i undersøkelsen
- Andre oppvekstrelaterte profesjoner i skole og SFO
- Nettbasert støtte innenfor spesialpedagogikk og inkluderende praksis
- Tilskuddsordning for lokal kompetanseutvikling
- Digitalisering i skolen
- Læremidler i skolen
- Nødvendig informasjon og koronainformasjon til skoler
- Kompetansepakker
- Svømmeopplæring under pandemien
- Kompetansekrav og kompetanseplaner
- Treffsikkerhet ved tilsyn
Svarprosenten var som følger:
- Kommuner: 63 prosent
- Grunnskoler: 47 prosent
- Videregående skoler: 57 prosent
- Fylkeskommune: 7 av 11
Svarprosentene er en del lavere blant skoleledere i grunnskolen, og noe lavere blant skoleledere i videregående, enn det som har blitt oppnådd i tidligere gjennomføringer. Sammenligninger mellom utvalg og populasjon avslørte samlet sett ingen alvorlige avvik. Representativiteten vurderes som tilstrekkelig god.