Sluttrapport

Strategi for kompetanseutvikling 2005-2008

For at lærere, skoleledere og instruktører skulle møte de endringene som reformen krevde, ble det fra 2005 til 2008 gjennomført en strategi for kompetanseutvikling. Fafo har evaluert denne strategien.

Bedre samarbeid med høgskolene

Samarbeidet mellom kommuner og fylkeskommuner på den ene siden og høgskolene på den andre har blitt klart styrket og har økt i omfang under strategiperioden. Samarbeidet har gjort etter- og videreutdanningstilbudene fra høgskolene mer praksisnære og relevante for lærerne.

Lite økning i omfanget av etter- og videreutdanning

Den statlige innsatsen i strategiperioden ser i liten grad ut til å ha påvirket omfanget av etter- og videreutdanning, men den ser ut til å ha bedret kvaliteten på tilbudene. Skoleledelse har vært et prioritert område, og blant rektorer har det i strategiperioden vært en kraftig økning i antall deltakere i videreutdanningen.

Økt bevissthet om kompetanseutvikling

Skoler og skoleeiere har fått et mer bevisst forhold til hva de skal drive kompetanseutvikling i, og de jobber mer systematisk med etter- og videreutdanning. Kompetanseutvikling har i større grad blitt et kollektivt tema for skolen under strategiperioden.