Evaluering av ny kompetansemodell – desentraliserte ordninger for skole og yrkesfag samt oppfølgingsordningen
Tilskuddsordningene skal bidra til å øke kompetansen og kvaliteten i barnehager, grunnskoler og videregående opplæring, i kommuner og fylkeskommuner, og hos universiteter og høyskoler. I perioden fram til 2025 evalueres ordningen av forskere.
Det er OsloMet og Fafo som evaluerer de desentraliserte ordningene for kompetanseutvikling i skole og yrkesfag. I samme oppdrag inngår også en evaluering av oppfølgingsordningen, som er en støtteordning for kommuner med svake resultater på sentrale områder av opplæringen over tid.
Gjennom en serie deloppdrag undersøker OsloMet hvordan det lokale arbeidet med kompetanseutvikling gjennomføres og vurderes av ulike aktører. Forskerne undersøker også ordningens programteori og virkning i skole og yrkesfag.
Et sentralt tema i evalueringen er forholdet mellom statlig styring og standardisering på den ene siden og lokal autonomi og tilpasning på den andre.