Forskning på opplæring for nyankomne elever
Her finner du forskning om opplæringstilbudet for nyankomne elever, og annen forskning om barn og unge med innvandrerbakgrunn.
Nyankomne elever er barn og unge som nylig har kommet til Norge og som har rett til å gå på skole. Dette er barn og unge med forskjellig faglige og språklige kunnskaper og med ulike behov i skolen. De kan være barn av arbeidsinnvandrere, flyktninger, enslige mindreårige (med og uten asyl) og familiegjenforente.
Nyankomne elever
Ukrainske flyktninger i barnehage og skole
- Elever fra Ukraina i videregående opplæring – undersøkelse våren 2023
- Rapport uke 10: Barnehage- og grunnskoletilbudet til nyankomne barn og unge fra Ukraina
- Opplæringstilbudet til barn og unge fra Ukraina – dybdeintervjuer
- Barnehage- og grunnskoletilbudet uke 6
- Barnehage- og grunnskoletilbudet uke 45
- Nyankomne ukrainske elever i videregående opplæring
Annen forskning om barn og unge med innvandrerbakgrunn
Se også våre ressurssider på dette temaet
Minoritetsspråklige elever
På disse temasidene finner du informasjon og veiledning om opplæringen for minoritetsspråklige elever. Med minoritetsspråklige elever mener vi elever som har andre morsmål enn norsk eller samisk. Du finner også veiledning om å motta nyankomne elever og tilrettelegging for elever med kort botid.
Innføringsopplæring
Kommuner og fylkeskommuner kan organisere hele eller deler av opplæringen for elever med kort botid i Norge og vedtak om særskilt språkopplæring i egne grupper eller klasser, eller ved egne skoler. Dette skal være et midlertidig og frivillig tilbud for å lære norsk raskt, og krever samtykke fra eleven eller foreldrene.