Forskning på opplæring for nyankomne elever
Her finner du forskning om opplæringstilbudet for nyankomne elever, og annen forskning om barn og unge med innvandrerbakgrunn.
Nyankomne elever er barn og unge som nylig har kommet til Norge og som har rett til å gå på skole. Dette er barn og unge med forskjellig faglige og språklige kunnskaper og med ulike behov i skolen. De kan være barn av arbeidsinnvandrere, flyktninger, enslige mindreårige (med og uten asyl) og familiegjenforente.
Nyankomne elever
Ukrainske flyktninger i barnehage og skole
- Elever fra Ukraina i videregående opplæring – undersøkelse våren 2023
- Rapport uke 10: Barnehage- og grunnskoletilbudet til nyankomne barn og unge fra Ukraina
- Opplæringstilbudet til barn og unge fra Ukraina – dybdeintervjuer
- Barnehage- og grunnskoletilbudet uke 6
- Barnehage- og grunnskoletilbudet uke 45
- Nyankomne ukrainske elever i videregående opplæring
Annen forskning om barn og unge med innvandrerbakgrunn
Se også våre ressurssider på dette temaet
Minoritetsspråklige elever
På disse temasidene finner du informasjon og veiledning om opplæringen for minoritetsspråklige elever. Med minoritetsspråklige elever mener vi elever som har andre morsmål enn norsk eller samisk. Du finner også veiledning om å motta nyankomne elever og tilrettelegging for elever med kort botid.
Veileder: Innføringstilbud til nyankomne minoritetsspråklige elever
Kommuner og fylkeskommuner kan organisere tilbudet for nyankomne minoritetsspråklige elever på ulike måter. Denne veilederen omhandler muligheten til å organisere opplæringen for nyankomne elever i egne innføringstilbud.