Forskning på opplæring for nyankomne elever
Her finner du forskning om opplæringstilbudet for nyankomne elever, og annen forskning om barn og unge med innvandrerbakgrunn.
Nyankomne elever er barn og unge som nylig har kommet til Norge og som har rett til å gå på skole. Dette er barn og unge med forskjellig faglige og språklige kunnskaper og med ulike behov i skolen. De kan være barn av arbeidsinnvandrere, flyktninger, enslige mindreårige (med og uten asyl) og familiegjenforente.
Nyankomne elever
Ukrainske flyktninger i barnehage og skole
- Elever fra Ukraina i videregående opplæring – undersøkelse våren 2023
- Rapport uke 10: Barnehage- og grunnskoletilbudet til nyankomne barn og unge fra Ukraina
- Opplæringstilbudet til barn og unge fra Ukraina – dybdeintervjuer
- Barnehage- og grunnskoletilbudet uke 6
- Barnehage- og grunnskoletilbudet uke 45
- Nyankomne ukrainske elever i videregående opplæring
Annen forskning om barn og unge med innvandrerbakgrunn
Se også våre ressurssider på dette temaet
Minoritetsspråklige og nyankomne elever
Det er viktig at barn og unge som kommer til Norge raskt får et tilbud om opplæring. Elevene har de samme rettighetene i skolen som andre elever. Minoritetsspråklige elever kan i tillegg ha rett til særskilt språkopplæring og innføringstilbud. Tilbudet skal være tilpasset det enkelte barnet og eleven, og ta utgangspunkt i deres språklige og faglige forutsetninger.
Veileder: Innføringstilbud til nyankomne minoritetsspråklige elever
Kommuner og fylkeskommuner kan organisere tilbudet for nyankomne minoritetsspråklige elever på ulike måter. Denne veilederen omhandler muligheten til å organisere opplæringen for nyankomne elever i egne innføringstilbud.