Lesing, matematikk og naturfag
Den internasjonale studien PISA
Programme for International Student Assessment (PISA) måler 15-åringers kompetanse i lesing, matematikk og naturfag.
- PISA gjennomføres i regi av The Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD)
- Undersøkelsen gjennomføres hvert tredje år frem til 2025. Deretter vil den bli gjennomført hvert fjerde år. På grunn av korona-pandemien besluttet OECD å utsette 2021-gjennomføringen til 2022.
- Norge har deltatt i samtlige PISA-studier, det vil si i 2000, 2003, 2006, 2009, 2012, 2015, 2018 og 2022
- Antall deltakerland har økt for hver gjennomføring og i 2022 deltok rundt 80 land.
- Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS) ved Universitet i Oslo gjennomfører PISA i Norge på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet (Udir).
Les mer om PISA
OECD ønsker å gi enkel tilgang til kunnskap fra PISA og publiserer hver måned temanotatet «PISA in focus». De publiserer også temarapporter som bruker PISA-data.
Resultater fra PISA (norske rappporter)
- PISA 2022: Matematisk kompetanse. I dybden på resultater fra PISA 2022
- PISA 2022: Stor variasjon i 15-åringers økonomiforståelse
- PISA 2022: Norske elevers kompetanse i matematikk, naturfag, og lesing
- PISA 2018: Dybderapport om lesing
- PISA 2018: Resultater
- Northern Lights on TIMSS and PISA 2018
- Tjue år med TIMSS og PISA - Trender og nye analyser i internasjonale undersøkelser
- PISA 2015: Volum 5
- PISA 2015: Stø kurs
- Northern Lights on PISA and TALIS
- PISA 2012: Norske elevers kompetanse i problemløsning
- PISA 2012: Norske elever presterer på gjennomsnittet
- PISA 2009: Digitale leseferdigheter
- PISA 2009: Bedre resultater for norske elever
- Northern Lights on PISA 2006
- PISA 2006: Tid for tunge løft
- PISA 2006: Svakere resultater i alle fag
- PISA 2003: En alvorlig utfordring for norsk skole