Oversikt 2014–2023
Funn fra «Spørsmål til Barnehage-Norge»
Spørreundersøkelsen «Spørsmål til Barnehage-Norge» blir sendt ut til barnehagemyndigheter, barnehageeiere og barnehagestyrere hvert år. Her finner du rapporter fra alle undersøkelsene og hvilke temaer som er blitt svart på når.
Resultatene fra spørreundersøkelsen brukes som kunnskapsgrunnlag i Kunnskapsdepartementets og Utdanningsdirektoratets arbeid med ulike satsninger og prioriteringer. Temaene for den enkelte undersøkelsen varierer fra år til år, avhengig av hva vi har behov for kunnskap om.
Undersøkelsen er representativ. Resultatene gir derfor et godt innblikk i hva de som jobber på feltet mener om de ulike temaene.
SINTEF har oppdraget med å gjennomføre spørringene frem til 2024.
Hva er temaene i undersøkelsene?
Temaene varierer fra år til år, og noen tema har vært med flere ganger. Under har vi oppsummert hvilke temaer det er spurt om i de ulike undersøkelsene:
Noen funn fra de siste undersøkelsene:
- To av tre barnehager har erfaringer med partnerskap med universiteter og høgskoler om barnehagebaserte kompetanseutviklingsprosjekter, og halvparten av barnehagene deltar per i dag i et slikt partnerskap. 2023
- Over 80 prosent av barnehagene har medarbeidere med profesjonen barne- og ungdomsarbeider. 2021
- 1 av 4 barnehager har ansatte med masterkompetanse, og andelen øker med barnehagens størrelse. 2021
Tema | Når |
---|---|
Kompetansepakker | 2022 |
Barnehageansatte fra andre oppvekstrelaterte profesjoner | 2021 |
Barnehageansatte med masterkompetanse | 2021 |
Tilskuddsordning for lokal kompetanseutvikling | 2023, 2022, 2021 |
Barnehageleders kompetanse | 2020 |
Barnehagepersonalets kompetanse innenfor praktiske og estetiske fag | 2020, 2016, 2014 |
Kartlegging av kompetansebehov | 2018 |
Videreutdanning og tilrettelegging for dette | 2018 |
Kompetanse i arbeidet med barnehagemiljø | 2022, 2017 |
Veiledning av nyutdannede barnehagelærere | 2022, 2017 |
Noen funn fra de siste undersøkelsene:
- 84 prosent av barnehagene serverer lunsj laget i stand i barnehagen, mens medbrakt matpakke utgjør frokostmåltidet i 58 prosent av barnehagene. 2022
- I 9 av 10 barnehager har styrer og/eller pedagogisk leder har vært involvert i barnehagens arbeid med implementering av krav til nulltoleranse mot krenkelser (§ 41, i kapittel 8 i barnehageloven). 2021
- To av tre styrere mente at deres ansatte hadde kompetansen i å forebygge, stoppe og følge opp mobbing og andre krenkelser. Det er en økning på 50 prosent siden 2017. 2019
Tema | Når |
---|---|
Innføring av regler for et trygt og godt barnehagemiljø | 2021 |
Fysisk miljø | 2017, 2014 |
Barnehagemiljø/mobbing | 2019, 2017 |
Mat og måltider | 2022, 2017 |
Rutiner for å sikre god hygiene | 2016 |
Trivsel i barnehagen | 2015, 2014 |
Inkluderende barnehage- og skolemiljø | 2019 |
Noen funn fra de siste undersøkelsene:
- Av tiltak for å styrke arbeidet med lesing i barnehagen vurderer styrerne kompetanseheving for ansatte, tilgang til bibliotek og flere bøker i barnehagen som viktige, mens digitale bøker får en mer blandet vurdering. 2023
- Det er en liten, men økende tendens til at barnehagene tar i bruk digitale verktøy som avlastning ved manglende personale. Blant barnehagene som gjør dette, svarer de fleste at dette forekommer sjeldnere enn månedlig. 2023
- 98 prosent av barnehagestyrerne oppgir at barnehagen har et system eller ordninger for avvikling av plantid for barnehagelærere. Ordningen fungerer i stor eller svært stor grad i 69 prosent av barnehagene. 2023
Tema | Når |
---|---|
Digital praksis i barnehagen | 2023, 2022, 2021, 2020 |
Bøker og lesing | 2023 |
Plantid i barnehagen | 2023 |
Rutiner for å forebygge og oppdage vold og seksuelle overgrep | 2016 |
Barnehagens arbeidsmåter | 2015 |
Tid til samarbeid | 2015 |
Barnevern | 2015 |
Samfunnsberedskap og forebygging av alvorlige hendelser | 2022, 2021, 2019, 2018, 2017, 2016, 2015 |
Rett til barnehageplass | 2020 |
Oppstart i barnehagen | 2023, 2014 |
Overgang fra barnehage til skole | 2019, 2014 |
Kvalitetsverktøy i barnehagesektoren | 2017, 2014 |
Noen funn fra de siste undersøkelsene:
- Barnehagestyrere, barnehageeiere og barnehagemyndighet trekker frem mangel på relevant kompetanse hos personalet, personalmangel og mangel på tilgang til tolk og tolketjenester som de største utfordringene med å gi et godt tilbud til ukrainske barn. 2023
- Samtlige styrere bekrefter at de samarbeider regelmessig eller ved behov med PP-tjenesten. Flertallet samarbeider også med barnevern og helsestasjon. 2021
- Mer enn 90 prosent av barnehagene har, eller har hatt, barn med vedtak om spesialpedagogisk hjelp. 2020
Tema | Når |
---|---|
Assistentbruk | 2020 |
Spesialpedagogikk | 2021, 2020 |
Inkludering | 2023, 2022, 2021, 2017 |
Tilretteleggingsplikt | 2018 |
Språk | 2019, 2017, 2015 |
Noen funn fra de siste undersøkelsene:
- De fleste barnehagestyrerne svarer at de har behov for støttemateriell til alle temaene fra rammeplanen. Behovet synes å være størst når det gjelder temaene tilrettelegging for barn som trenger ekstra støtte, barnehagens digitale praksis, livsmestring og helse, vurdering, progresjon og bærekraftig utvikling. 2023
- Etikk, religion og filosofi er det området som oppleves som mest utfordrende å arbeide med i barnehagene. 61 prosent av styrerne svarer at dette er utfordrende i noen eller stor grad. 2023
Tema | Når |
---|---|
Bruk av rammeplanen og støtte til rammeplan | 2023, 2020, 2014 |
Implementering av ny rammeplan | 2018, 2017 |
Noen funn fra de siste undersøkelsene:
- Faste tilkallingsvikarer er den hyppigst benyttede ordningen for å skaffe vikarer, og den benyttes i ni av ti barnehager. I flertallet av barnehager benyttes faste tilkallingsvikarer ukentlig eller oftere. 2022
- 64 prosent av barnehagene er godkjent som lærebedrifter for lærlinger. Andelen godkjente lærebedrifter, er nesten dobbelt så høy blant kommunale som blant private barnehager. 2022
- 16 prosent av barnehagene har full bemanning (jf. bemanningsnormen) i minst 6 timer per dag. 53 prosent av barnehagene har full bemanning rundt 4-5 timer per dag og 31 prosent har full bemanning i 3 timer eller mindre per dag. 2019
Tema | Når |
---|---|
Lærlinger i barnehagen | 2022 |
Vikarbruk i barnehagen | 2022 |
Barnehagestyrer | 2019 |
Bemanningsnormen og pedagognormen | 2019 |
Dispensasjon fra pedagognormen | 2018, 2017 |
Bemanning (tidsbruk og prioritering) i barnehagen | 2014 |
Noen funn fra de siste undersøkelsene:
- En av fire kommuner inngår i samarbeid med andre kommuner/bydeler om myndighetsoppgaver, og andelen er høyest blant bydeler i Oslo og de små og mellomstore kommunene. 2022
- Sju av ti barnehagestyrere med ansvar økonomistyring, har ikke behov for veiledning i Barnehagelovens § 23. 2021
- 40 prosent av kommunene oppgir at eierrollen og myndighetsrollen utøves av samme ansatt. 2018
Tema | Når |
---|---|
Bruk av offentlige tilskudd og foreldrebetaling i private barnehager | 2021 |
Barnehagemyndighetens organisering | 2022, 2018 |
Vurdering av Fylkesmannens arbeid | 2017, 2016 |
Beregning av kommunalt tilskudd til private barnehager | 2018 |
Noen funn fra de siste undersøkelsene:
- Barnehagestyrere, eiere og myndighet er relativt samstemt i sine vurderinger av hvilke kanaler de foretrekker når Utdanningsdirektoratet skal formidle kunnskap, forskning og statistikk til barnehagesektoren. Nettstedet udir.no foretrekkes av ni av ti i alle tre målgruppene. 2023
- Kun to av fem barnehagestyrere oppgir at de kjenner til at Utdanningsdirektoratet er på sosiale medier. Facebook er den kanalen flest styrere er på og litt over én av fire følger Utdanningsdirektoratet her. 2019
Tema | Når |
---|---|
Informasjon fra Utdanningsdirektoratet | 2023, 2021, 2019 |
Vetuva | 2017, 2014 |
BASIL | 2016 |
Barnehagefakta.no | 2016 |
Bruk av nasjonale sentra | 2016 |
«Barnehagespegelen» (særtrykk av barnehagekapitlet i US14) | 2014 |
Spørsmål til Skole-Norge
Vi har også en tilsvarende undersøkelse som heter Spørsmål til Skole-Norge.