Oversikt 2014–2024
Funn fra «Spørsmål til Barnehage-Norge»
Spørreundersøkelsen «Spørsmål til Barnehage-Norge» blir sendt ut til barnehagemyndigheter, barnehageeiere og barnehagestyrere hvert år. Her finner du rapporter fra alle undersøkelsene og hvilke temaer som er blitt svart på når.
Resultatene fra spørreundersøkelsen brukes som kunnskapsgrunnlag i Kunnskapsdepartementets og Utdanningsdirektoratets arbeid med ulike satsninger og prioriteringer. Temaene for den enkelte undersøkelsen varierer fra år til år, avhengig av hva vi har behov for kunnskap om.
Undersøkelsen er representativ. Resultatene gir derfor et godt innblikk i hva de som jobber på feltet mener om de ulike temaene.
SINTEF har oppdraget med å gjennomføre spørringene frem til 2024.
Hva er temaene i undersøkelsene?
Temaene varierer fra år til år, og noen tema har vært med flere ganger. Under har vi oppsummert hvilke temaer det er spurt om i de ulike undersøkelsene:
Noen funn fra de siste undersøkelsene:
- Svarene fra styrer og eier tyder på at de har lik oppfatning om hvorvidt videreutdanning for ansatte har en plass i dialogen dem imellom: I begge grupper mener om lag sju av ti at videreutdanning for ansatte har en stor eller svært stor plass i dialogen. 2024
- Fire av ti barnehager har ansatte som har tatt videreutdanning med minst 30 studiepoeng i spesialpedagogikk de siste tre årene, og om lag seks av ti barnehagestyrere bekrefter at barnehagen har konkrete planer for hvordan denne kompetansen skal brukes. 2024
- To av tre barnehager har erfaringer med partnerskap med universiteter og høgskoler om barnehagebaserte kompetanseutviklingsprosjekter, og halvparten av barnehagene deltar per i dag i et slikt partnerskap. 2023
Tema | Når |
---|---|
Kompetansepakker | 2022 |
Barnehageansatte fra andre oppvekstrelaterte profesjoner | 2021 |
Barnehageansatte med masterkompetanse | 2021 |
Tilskuddsordning for lokal kompetanseutvikling | 2024, 2023, 2022, 2021 |
Barnehageleders kompetanse | 2020 |
Barnehagepersonalets kompetanse innenfor praktiske og estetiske fag | 2020, 2016, 2014 |
Kartlegging av kompetansebehov | 2018 |
Videreutdanning og tilrettelegging for dette | 2024, 2018 |
Kompetanse i arbeidet med barnehagemiljø | 2022, 2017 |
Veiledning av nyutdannede barnehagelærere | 2022, 2017 |
Noen funn fra de siste undersøkelsene:
- 84 prosent av barnehagene serverer lunsj laget i stand i barnehagen, mens medbrakt matpakke utgjør frokostmåltidet i 58 prosent av barnehagene. 2022
- I 9 av 10 barnehager har styrer og/eller pedagogisk leder har vært involvert i barnehagens arbeid med implementering av krav til nulltoleranse mot krenkelser (§ 41, i kapittel 8 i barnehageloven). 2021
- To av tre styrere mente at deres ansatte hadde kompetansen i å forebygge, stoppe og følge opp mobbing og andre krenkelser. Det er en økning på 50 prosent siden 2017. 2019
Noen funn fra de siste undersøkelsene:
- 73 prosent av barnehagestyrere oppgir at de i stor eller svært stor grad benytter veiledning fra kommunen i beredskapsarbeidet., Andelen er høyere blant kommunale barnehager (85 prosent) enn blant private (59 prosent). 2024
- Av tiltak for å styrke arbeidet med lesing i barnehagen vurderer styrerne kompetanseheving for ansatte, tilgang til bibliotek og flere bøker i barnehagen som viktige, mens digitale bøker får en mer blandet vurdering. 2023
- Det er en liten, men økende tendens til at barnehagene tar i bruk digitale verktøy som avlastning ved manglende personale. Blant barnehagene som gjør dette, svarer de fleste at dette forekommer sjeldnere enn månedlig. 2023
Tema | Når |
---|---|
Digital praksis i barnehagen | 2023, 2022, 2021, 2020 |
Bøker og lesing | 2023 |
Plantid i barnehagen | 2023 |
Rutiner for å forebygge og oppdage vold og seksuelle overgrep | 2016 |
Barnehagens arbeidsmåter | 2015 |
Tid til samarbeid | 2015 |
Barnevern | 2015 |
Samfunnsberedskap og forebygging av alvorlige hendelser | 2024, 2022, 2021, 2019, 2018, 2017, 2016, 2015 |
Rett til barnehageplass | 2020 |
Oppstart i barnehagen | 2023, 2014 |
Overgang fra barnehage til skole | 2019, 2014 |
Kvalitetsverktøy i barnehagesektoren | 2017, 2014 |
Noen funn fra de siste undersøkelsene:
- Ukrainske barn er bosatt over store deler av landet: Nesten alle barnehagemyndigheter i utvalget (97 prosent) opplyser at kommunen har fordrevne barn fra Ukraina i minst én barnehage (privat eller kommunal). 2024
- Barnehagestyrere, barnehageeiere og barnehagemyndighet trekker frem mangel på relevant kompetanse hos personalet, personalmangel og mangel på tilgang til tolk og tolketjenester som de største utfordringene med å gi et godt tilbud til ukrainske barn. 2023
- Samtlige styrere bekrefter at de samarbeider regelmessig eller ved behov med PP-tjenesten. Flertallet samarbeider også med barnevern og helsestasjon. 2021
Noen funn fra de siste undersøkelsene:
- Halvparten av både barnehagestyrene og barnehageeierne oppgir at deres barnehager aldri samarbeider med kulturskolen. Det fremkommer samtidig at det er vanlig med samarbeid med andre eksterne kunstnere/aktører. 2024
- De fleste barnehagestyrerne svarer at de har behov for støttemateriell til alle temaene fra rammeplanen. Behovet synes å være størst når det gjelder temaene tilrettelegging for barn som trenger ekstra støtte, barnehagens digitale praksis, livsmestring og helse, vurdering, progresjon og bærekraftig utvikling. 2023
- Etikk, religion og filosofi er det området som oppleves som mest utfordrende å arbeide med i barnehagene. 61 prosent av styrerne svarer at dette er utfordrende i noen eller stor grad. 2023
Noen funn fra de siste undersøkelsene:
- Både barnehagestyrere og barnehageeiere mener at tiltakene som har størst effekt på å beholde barnehagelærere i stillingen er tilstrekkelig bemanning i barnehagen (94 prosent av styrerne og 92 prosent av eierne) og lønn (78 prosent av styrerne og 72 prosent av eierne). 2024
- Faste tilkallingsvikarer er den hyppigst benyttede ordningen for å skaffe vikarer, og den benyttes i ni av ti barnehager. I flertallet av barnehager benyttes faste tilkallingsvikarer ukentlig eller oftere. 2022
- 64 prosent av barnehagene er godkjent som lærebedrifter for lærlinger. Andelen godkjente lærebedrifter, er nesten dobbelt så høy blant kommunale som blant private barnehager. 2022
Noen funn fra de siste undersøkelsene:
- En av fire kommuner inngår i samarbeid med andre kommuner/bydeler om myndighetsoppgaver, og andelen er høyest blant bydeler i Oslo og de små og mellomstore kommunene. 2022
- Sju av ti barnehagestyrere med ansvar økonomistyring, har ikke behov for veiledning i Barnehagelovens § 23. 2021
- 40 prosent av kommunene oppgir at eierrollen og myndighetsrollen utøves av samme ansatt. 2018
Noen funn fra de siste undersøkelsene:
- Forskningsmagasinet Vetuva, som utgis av Utdanningsdirektoratet, er godt kjent i sektoren, og det er først og fremst det fysiske eksemplaret som leses, både av styrerne og av personalet ellers. 2024
- Barnehagestyrere, eiere og myndighet er relativt samstemt i sine vurderinger av hvilke kanaler de foretrekker når Utdanningsdirektoratet skal formidle kunnskap, forskning og statistikk til barnehagesektoren. Nettstedet udir.no foretrekkes av ni av ti i alle tre målgruppene. 2023
- Kun to av fem barnehagestyrere oppgir at de kjenner til at Utdanningsdirektoratet er på sosiale medier. Facebook er den kanalen flest styrere er på og litt over én av fire følger Utdanningsdirektoratet her. 2019
Spørsmål til Skole-Norge
Vi har også en tilsvarende undersøkelse som heter Spørsmål til Skole-Norge.