Oversikt 2009–2024
Funn fra «Spørsmål til Skole-Norge»
Spørreundersøkelsen «Spørsmål til Skole-Norge» blir sendt ut til skoleeiere og skoleledere to ganger i året. Her finner du rapporter fra alle undersøkelsene og hvilke temaer som er blitt svart på når.
Resultatene fra spørreundersøkelsen brukes som kunnskapsgrunnlag i Kunnskapsdepartementets og Utdanningsdirektoratets arbeid med ulike satsninger og prioriteringer. Temaene for den enkelte undersøkelsen varierer fra år til år, avhengig av hva vi har behov for kunnskap om.
Undersøkelsen er representativ. Resultatene gir derfor et godt innblikk i hva de som jobber i feltet mener om de ulike temaene.
NIFU har oppdraget med å gjennomføre spørreundersøkelsen frem til 2024.
Hva er temaene i undersøkelsene?
Temaene varierer fra år til år, og noen tema har vært med flere ganger. Under har vi oppsummert hvilke temaer det er spurt om i de ulike undersøkelsene:
Alle undersøkelsene
Vår 2024
Høst 2023
Vår 2023
Høst 2022
Vår 2022 (ekstra spørring om fagfornyelsen)
Vår 2022
Høst 2021
Vår 2021
Høst 2020 (til lærere)
Høst 2020
Vår 2020 (ekstra spørring om korona)
Vår 2020
Høst 2019
Vår 2019
Høst 2018
Vår 2018
Høst 2017
Vår 2017
Høst 2016
Vår 2016
Høst 2015
Vår 2015
Høst 2014
Vår 2014
Høst 2013
Vår 2013
Høst 2012
Vår 2012
Høst 2011
Høst 2010
Vår 2010
Høst 2009
Vår 2009
Noen funn fra de siste undersøkelsene:
- 96 prosent av skoleledere i grunnskolen oppgir at ordensreglementet ved skolen regulerer tilgang til og bruk av mobiltelefoner og smartklokker. Andelen som svarer dette blant skoleledere i videregående skole er 64 prosent. Vår 2024
- Ni av ti skoleledere i grunnskolen sier seg enige i at skole-hjem-samarbeid er et prioritert område i deres arbeid for å fremme et trygt og godt skolemiljø ved deres skole. Vår 2024
Tema | Når |
---|---|
Mobiltelefon på skolen | Vår 2024 |
Utagerende eller truende oppførsel mellom elever | Vår 2021 |
Trivselsundersøkelser på 1.–4. trinn. | Vår 2020 |
Konsekvenser av korona | |
Kontakt med foreldre og foresatte | Vår 2024, Vår 2020 (korona), høst 2011 |
Skolemiljø | Høst 2023, høst 2019, vår 2019, høst 2017 |
Mobbing | Vår 2015, høst 2013 |
Rådgivning – sosialpedagogiske spørsmål | Høst 2017 |
PPT og læringsmiljø | Vår 2016 |
Læringsmiljø | Vår 2022, vår 2014, høst 2012, høst 2011, vår 2010 |
Forebyggende programmer om problematferd | Høst 2010 |
Elevenes psykososiale miljø | Vår 2022, vår 2022, vår 2010, høst 2009, vår 2009 |
Forebygging av alvorlige skolehendelser | Vår 2021, høst 2019, høst 2018, høst 2017, høst 2016, høst 2015, høst 2014, vår 2012, vår 2010 |
Fravær | Høst 2022, høst 2022, høst 2019, høst 2011, høst 2010 |
Negativ sosial kontroll og æresrelatert vold | Vår 2022 |
Noen funn fra de siste undersøkelsene:
- 24 prosent av skoleledere i grunnskolen svarer at de i stor eller svært stor grad prioriterer digitale læringsressurser framfor tradisjonelle lærebøker på sin skole. Tilsvarende andel blant skoleledere i videregående er 11 prosent. Vår 2024
- Skoleledere på videregående etterlyser større fleksibilitet i skolenes fag- og timefordeling for å bedre imøtekomme elevers individuelle behov og interesser. Høst 2023
Tema | Når |
---|---|
Fag og timefordeling | Høst 2023, høst 2022 |
Faget utdanningsvalg på ungdomstrinnet | Høst 2022 |
Utfordringer for praktisk læring | Høst 2022 |
Digitalisering | Høst 2023, vår 2022, høst 2021, høst 2020,vår 2020, vår 2020 (korona), vår 2019, vår 2017, vår 2015 |
Nye læreplaner | Vår 2023, vår 2022 (ekstra spørring om fagfornyelsen), vår 2021, høst 2020 (lærere), høst 2020, vår 2020, høst 2018, vår 2018, |
Læreplan som styringsdokument | Høst 2016, vår 2014, høst 2012, høst 2011 |
Veiledning til lokalt læreplanarbeid | Høst 2009 |
Fysisk aktivitet og svømming | Vår 2022, høst 2021, vår 2020, vår 2018, vår 2016, vår 2012, høst 2010, vår 2010 |
Læremidler | Vår 2023, høst 2021, høst 2020 (lærere), vår 2015, høst 2014, vår 2013 |
Språk og lesing | Høst 2023, vår 2017, høst 2014, vår 2012, vår 2010 |
Kultur i opplæring | Vår 2020, vår 2018, vår 2015, vår 2009 |
Realfag | |
Overnattingsturer | |
Kvalitetsutvikling i opplæringen |
Noen funn fra de siste undersøkelsene:
- Det er betydelig flere skoleledere ved små skoler som opplever utfordringer med å rekruttere lærere med lærerutdanning, enn ved store skoler. Vår 2024
- De fleste skoleeiere og skoleledere oppgir at de oppfordrer lærere ved ungdomsskoler, 1-10.- skoler og videregående skoler til å påta seg oppdrag som sensorer. Vår 2024
Tema | Når |
---|---|
Skoleeierskap | Vår 2016, høst 2015, vår 2015, høst 2011 |
Skoleledelse | Vår 2019, høst 2015, vår 2010, høst 2009 |
Skoleeieres vurdering av fylkesmannens arbeid | Vår 2017, vår 2016, vår 2015 |
Tverretatlig og tverrfaglig samarbeid | Vår 2019, høst 2016 |
Organisering av opplæringen – videregående | Vår 2018 |
Lærerfravær og vikarbruk | Høst 2011, høst 2010 |
Overgang barnehage–skole | Høst 2019, vår 2016 |
Kunnskapsbehov fra Udir | Høst 2023 |
Rekruttering av lærere | Vår 2024 |
Sensorskolering og -rekruttering | Vår 2024 |
Noen funn fra de siste undersøkelsene:
- 9 prosent av barneskolene tilbyr gratis frukt, mens 42 prosent tilbyr abonnementsordning for skolefrukt. Blant ungdomskolene tilbyr 8 prosent gratis frukt og 3 prosent abonnementsordning. Vår 2022
- Alle fylkeskommunene som besvarte undersøkelsen, bruker realkompetansevurdering ved inntak til videregående opplæring for voksne. Vår 2021
- 9 av 10 skoler har eget skolebibliotek. De fleste videregående skolene har høyt utdannede skolebibliotekarer, mens grunnskolene ofte bruker lærere uten bibliotekfaglig tilleggsutdanning. Vår 2020
Tema | Når |
---|---|
Mat- og helsetjeneste | Vår 2022, vår 2017, høst 2016, høst 2014 |
Skolebibliotek | Vår 2020, vår 2018, vår 2013, vår 2009 |
Rådgivning | Høst 2017, høst 2015, høst 2013 |
Voksenopplæring | Vår 2021, høst 2010, vår 2010, vår 2009 |
Nasjonale sentre | Høst 2016, vår 2016, vår 2014, vår 2012 |
Noen funn fra de siste undersøkelsene:
- Ni av ti skoleledere svarer i 2022 at skolen har et opplegg for veiledning av nytilsatte nyutdannede lærere. Det er omtrent samme andel som i 2017. Høst 2022
- Åtte av ti skoleeiere på kommunenivå deltar i desentralisert ordning skole, og rundt tre av fire i kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis. Høst 2022
- 62 prosent av skoleeierne svarer at alle rektorene i kommunen har rektorutdanning eller tilsvarende formalkompetanse med minst 30 studiepoeng i skoleledelse. Vår 2022
Tema | Når |
---|---|
Andre oppvekstrelaterte profesjoner i skole og SFO | Høst 2021 |
Spesialpedagogisk kompetanse i skolen | Høst 2021, vår 2017 |
Tilskuddsordning for kompetanseutvikling | Høst 2022, Høst 2021, vår 2020, vår 2019, vår 2018 |
Kompetansepakker | Høst 2022, høst 2021 |
Rammeplan for SFO | Høst 2022 |
Kompetansekrav og kompetanseplaner | Høst 2021 |
Kompetanseutvikling for lærere | Høst 2020 (lærere), vår 2020, vår 2015, vår 2010 |
Etter- og videreutdanning for lærere | Høst 2022, vår 2021, høst 2019, vår 2018, vår 2015, høst 2012 |
Skoleleders kompetanse | Vår 2022, høst 2020, høst 2015, høst 2013, høst 2010 |
Kompetanse i andrespråk, kulturer og opplæring for minoritetsspråklige | Vår 2021, vår 2019, høst 2017, høst 2011 |
Veiledning av nyutdannede lærere | Høst 2022, høst 2017 |
Noen funn fra de siste undersøkelsene:
- Mer enn to av tre skoleeiere og skoleledere rapporterer om en utfordring med mangel på lærere med relevant kompetanse, for å kunne gi ukrainske barn og unge et fullverdig opplæringstilbud. Vår 2024
- Mer enn to av tre skoleeiere og skoleledere rapporterer om en utfordring med mangel på lærere med relevant kompetanse, for å kunne gi ukrainske barn og unge et fullverdig opplæringstilbud. Vår 2024
Tema | Når |
---|---|
Spesialpedagogisk kompetanse i skolen | Vår 2022, høst 2021, vår 2017 |
Intensivopplæring 1.–4. trinn | Høst 2020 |
Assistentbruk | Høst 2020 |
Utsatt og fremskutt skolestart | Høst 2019 |
Tilbud etter skoletid for elever med særskilte behov | Vår 2019 |
Lekser og leksehjelp | Vår 2019, høst 2012 |
Spesialundervisning | Høst 2017, vår 2012 |
Tilpasset opplæring | Høst 2017, høst 2015 |
Nivådifferensiering | Høst 2010 |
Elever med stort læringspotensial | Vår 2021, høst 2018 |
Høyt presterende elever, akademiske talenter | Vår 2015 |
Oppfølging av tidlig innsats i kommunene | Vår 2010 |
Minoritetsspråklige og nyankomne elever | Vår 2024, høst 2023, Høst 2022, vår 2022, vår 2019, høst 2017, høst 2016, vår 2016, vår 2014, høst 2012, høst 2011, vår 2010 |
Noen funn fra de siste undersøkelsene:
- Skoleledere ved de største skolene, både videregående skoler og grunnskoler, har i større grad fått informasjon om den nye opplæringsloven fra skoleeier enn ved de minste skolene. Høst 2023
- 58 prosent av kommunene oppgir at de har hatt tilsyn med ett eller flere temaer innenfor felles nasjonalt tilsyn i perioden 2018 – 2021. Andelen er relativt lik som i undersøkelsen i 2017. Vår 2022
- Omtrent 30 prosent av skolelederne i grunnskolen og 20 prosent av skolelederne i videregående oppgir å ha hatt tilsyn fra statsforvalteren i løpet av de tre siste årene. Det samme gjelder rundt 70 prosent av skoleeierne. Høst 2021
Tema | Når |
---|---|
Forberedelser til ny opplæringslov | Høst 2023 |
Treffsikkerhet ved tilsyn | Høst 2021, høst 2018 |
Felles nasjonalt tilsyn | Vår 2022, Høst 2017, vår 2015 |
Tilsyn – risikovurderinger | Vår 2016 |
Informasjon om regelverket | Høst 2015 |
Oppfølging av rettigheter, lov og regelverk | Høst 2012 |
Noen funn fra de siste undersøkelsene:
- Alle fylkeskommunene som svarte antar at de fleste kvalifiserte søkerne vil få læreplass. Allikevel gir flere fylkeskommuner uttrykk for en viss bekymring omkring læreplasser innen helse- og oppvekst, innen elektrikerfaget og innen bygg og anlegg. Vår 2024
- Alle ni fylkeskommunene som svarte oppgir å ha rutiner for oppfølging av elever der man tidlig i opplæringsløpet erfarer at de trolig vil ha vanskeligheter med å få læreplass. Vår 2024
Tema | Når |
---|---|
Tilskuddsordning for lokal kompetanseutvikling i yrkesfagene (desentralisert ordning) | Høst 2022 |
Bruk av opplæringsmodeller i fag- og yrkesopplæring | Høst 2017 |
Implementering av yrkesfaglig fordypning | Vår 2017 |
Dimensjonering av det yrkesfaglige opplæringstilbudet | Vår 2017 |
Tilbudsstruktur yrkesfaglige utdanningsprogram | Vår 2016 |
Praksisbrev | Vår 2016, vår 2015, vår 2014, vår 2013 |
Fylkeskommunens bruk av yrkesopplæringsnemnda | Høst 2014 |
Læreplasser | Vår 2024, vår 2023, Vår 2022, høst 2020, vår 2020, vår 2019, vår 2018, vår 2017, vår 2016, vår 2015, vår 2014, vår 2013, vår 2012, vår 2010, vår 2009 |
Fylkeskommunene system for oppfølging av lærebedrifter og lærlinger | Vår 2015 |
Noen funn fra de siste undersøkelsene:
- Åtte av ti grunnskoleledere sier seg helt eller delvis enige i at de nye retningslinjene vil føre til en reduksjon i antallet fritak fra nasjonale prøver. Høst 2022
- Over 90 prosent av skoleledere svarer at de jobber med videreutvikling av kompetansen på standpunktvurderinger. Høst 2022
- Mer enn halvparten av skolelederne har hatt elever som har evner til å oppnå karakter, men som får null grunnskolepoeng på grunn av fravær. Vår 2021
Tema | Når |
---|---|
Elever med null grunnskolepoeng | Vår 2021 |
Eksamen | Vår 2020, høst 2017, vår 2017 |
Forsøk med én eller to karakterer i norsk | Vår 2017 |
Standpunktvurdering | Høst 2022, vår 2017, høst 2014 |
Vurdering for læring | Vår 2017, vår 2014, vår 2012 |
Vurdering | Høst 2010, høst 2009 |
Nasjonale prøver | Høst 2022, vår 2015, høst 2013, høst 2012, vår 2009 |
Prøvenemndene | Vår 2009 |
Spørsmål til Barnehage-Norge
Vi har også en tilsvarende undersøkelse som heter
Spørsmål til Barnehage-Norge.