Utdanningsspeilet 2022
Grunnskole for voksne
Litt færre voksne fikk grunnskoleopplæring
I skoleåret 2021–2022 fikk 11 800 voksne grunnskoleopplæring. Dette er 1 000 færre enn forrige skoleår. Gruppen omfatter både voksne som får ordinær grunnskoleopplæring, og voksne som får spesialundervisning. Voksne med innvandrerbakgrunn utgjør 98 prosent av deltakerne i ordinær grunnskoleopplæring.
Oslo har nesten 2 400 voksne deltakere som får ordinær grunnskoleopplæring eller spesialundervisning, noe som utgjør 20 prosent av alle deltakerne i landet. Viken og Rogaland har også mange deltakere i grunnskoleopplæringen, med henholdsvis 18 og 11 prosent av deltakerne.
Nedgangen i antallet voksne deltakere de siste to skoleårene kommer etter flere år med økning. I årene frem til 2019–2020 økte antallet som følge av den store økningen i flyktninger rundt 2016.
Flertallet av deltakerne i grunnskoleopplæringen for voksne er kvinner. Kvinnene utgjør 64 prosent av deltakerne, en økning på 2 prosentpoeng sammenlignet med forrige skoleår. Andelen har vært økende de siste fire årene. Skoleåret 2017–2018 var forrige gang menn utgjorde flertallet, med 54 prosent av deltakerne.
3 000 voksne får spesialundervisning
Voksne som ikke har tilfredsstillende utbytte av det ordinære opplæringstilbudet, har rett til spesialundervisning. I 2021–2022 gjelder dette om lag 3 000 av de voksne i grunnskoleopplæring. De aller fleste av disse mottar all undervisning som spesialundervisning, men nesten 200 av dem mottar ordinær grunnskoleopplæring i tillegg.
Rett til grunnskoleopplæring for voksne
Alle voksne som er over opplæringspliktig alder (16 år), og som ikke har fullført grunnskolen, har rett til grunnskoleopplæring dersom de ikke har rett til videregående opplæring. Retten omfatter de fagene de trenger for å få vitnemål for fullført grunnskoleopplæring for voksne. Kommunene skal legge til rette for opplæringen. Opplæringen skal være tilpasset behovene til den enkelte. Voksne som ikke har tilfredsstillende utbytte av det ordinære opplæringstilbudet, har rett til spesialundervisning.