Utdanningsspeilet 2022
Kilder
Markussen, E., T. Carlsten, J. Grøgaard og J. Smedsrud (2019): «... respekten for forskjelligheten ...» En studie av spesialundervisning i videregående opplæring i Norge skoleåret 2018–2019. Oslo: NIFU.
OECD (2021): Education at a Glance 2021: OECD Indicators. Paris: OECD Publishing.
Statistisk sentralbyrå (2019): Slik definerer SSB innvandrere. Oppdatert 05.03.2019.
Statistisk sentralbyrå (2020a): Hvordan går det med elever som tar et påbyggingsår? Tyngre vei til universitet og høyskole? SSB analyse 2020/09.
Statistisk sentralbyrå (2020b): Hvordan går det med elever som ikke får læreplass? Gjennomføring i videregående opplæring og tilknytning til arbeidsmarkedet. SSB analyse 2020/34.
Statistisk sentralbyrå (2022a): Ansatte i barnehage og skole. Statistikkbanken, tabell 12712.
Statistisk sentralbyrå (2022b): Ansatte i barnehage og skole. Statistikkbanken, tabell 12697.
Statistisk sentralbyrå (2022c): Karakterer ved avsluttet grunnskole. Grunnskolepoeng, etter kjønn og foreldrenes utdanningsnivå (F) 2009 - 2020. Statistikkbanken, tabell 07495.
Utdanningsdirektoratet (2018): Utdanningsspeilet 2018. Del 2: Hvilke faktorer påvirker om ungdommer får læreplass?
Utdanningsdirektoratet (2019): Hvorfor får ikke alle søkere læreplass? Kunnskapsoversikt 2019.
Utdanningsdirektoratet (2020): Konsekvenser av koronapandemien for lærlingene.
Utdanningsdirektoratet (2022): Mulige konsekvenser av koronapandemien.