Vetuva
Vetuva er Udirs magasin med forskning og ny kunnskap om barnehagen. Vi ønsker å bringe forskning og praksis tettere sammen for at ny kunnskap deles og brukes i arbeidshverdagen i barnehagen. Skandinavisk forskning om barn (NB-ECEC) har mer om barnehageforskning.
Alle
Nyeste først
- Mangfold med merverdi
- Å leke på et nytt språk
- Kampen for å bevare et språk
- Personalet er trekkplaster for aktivitet
- Engasjement for alle
- Kongar og dronningar i barnehagen
- Fra pasta og kjøttboller, til fisk og sellerirot
- Å formidle kultur uten å gjøre den eksotisk
- Kan vi snakke om mobbing i barnehagen?
- Trygge huler og skjermede kroker
- Hva er det som gjør en barnehage god?
- Slik løses konflikter mellom barn i barnehagen
- Kunsten å involvere seg
- «Det er som å gråte inni seg»
- Kompetente barn, kreative vaksne
- Digitale ressursar kan løfte fram minoritetsspråka
- Mer enn brunost og ski
- Slik vekkjer dei songen til live
- Barn som er gode til å leke, har også gode ferdigheter i matematikk
- Den kjekkaste leiken
- Å være mye ute i naturen gir kunnskap om miljø
- En barnehage med plass til alle
- Rammeplanen har fått en viktig plass i barnehagen
- En barnehage med bærekraft satt i system
- Risikoleik for barn som er 1-3 år
- De yngste barna får lite støtte på læring og språk
- Kommunikasjon mellom barnehage og foreldre
- Opplever barna at barnehagen er et sted med mye støy?
- Når barnet har et annet morsmål
- Har aldersblanding noe å si for barns språkutvikling?
- Å lese bøker betyr mykje for språkutviklinga
- Slik kan personalet stimulere leiken
- Mamma, pappa og barn: Den tradisjonelle kjernefamilien dominerer i barns rollelek
- Tillitsarbeidet mellom foreldrene og barnehagen
- Pedagogiske ledere har en krevende dobbeltrolle
- Korleis kan vi vite om dei minste trivst i barnehagen?
- Hvorfor snakker vi ikke lenger om omsorg i barnehagen?
- Barnehagen må ta vare på barns engasjement for naturen
- Noen barn trenger hjelp til å leke
- Fysisk lek smitter
- Utfordrende å finne balansen mellom barnets og fellesskapets behov
- Lek og læring er like viktig
- Barna lærer kritisk tenkning gjennom diskusjoner
- Ikke alle barn har medbestemmelse i barnehagen
- Klar – Ferdig – Skolestart
- Trivsel i barnehage og på skole går hand i hand
- Hvem gjør hva i barnehagen?
- Få verdikonflikter mellom foreldre og barnehage
- Hvilestunden – så mye mer enn vi tror
- Et matematikkeventyr
- Sang og musikk – kan bidra til bedre språkutvikling
- Tid til å snakke og leke
- Medvirkning er mer enn å bestemme selv