Å formidle kultur uten å gjøre den eksotisk

Alle barn skal møte ulike kulturer i barnehagen, og samisk kultur skal ha en spesiell plass. Men hvordan kan man synliggjøre samisk kultur uten å gjøre den eksotisk?

En jente spikker på en pinne.

Barnehagen gjør en viktig jobb med å sørge for at alle barn føler seg velkomne og får muligheter til å utvikle seg, uansett hvilket språk eller kultur de har. Barna skal få oppleve at det finnes mange måter å tenke, handle og leve på.

Men hvordan viser man best fram en kultur? Og er det forskjell på hvordan man framstiller ulike kulturer i barnehagen?

Det var utgangspunktet for studien til pedagogikkforsker Anja Pesch ved Høgskolen i Innlandet og hennes kolleger.

De har studert hvordan to barnehager har vist fram språklig og kulturelt mangfold, med spesiell vekt på hvordan samisk kultur ble framstilt i forbindelse med markering av samenes nasjonaldag.

Det som henger på veggene

De fleste barnehager bruker veggene aktivt til å vise fram temaene de jobber med. Dette er en del av det forskerne kaller barnehagens semiotiske landskap.

Semiotisk landskap

Og nettopp det som hang på veggene, var det Pesch og kollegene tok for seg da de studerte hvordan barnehagene jobbet med språklig og kulturelt mangfold.

De så på hvordan språk og kultur fra andre land ble presentert, men spesielt på hvordan barnehagene viste fram samisk kultur. Blant annet undersøkte de hvordan mangfoldet i barnehagen ble uttrykt.

Viste det som hang på veggene et felles mangfold i barnehagen? Eller var det først og fremst noe som henvendte seg til hvert enkelt barn?

De to barnehagene, som begge lå i Nord-Norge, hadde barn fra mange ulike land, det ble snakket mange språk, og det var stor kulturell variasjon.

Rammeplan for barnehagen sier:

«Barnehagen skal synliggjøre samisk kultur og bidra til at barna kan utvikle respekt og fellesskapsfølelse for det samiske mangfoldet. Personalet skal gjøre barna kjent med samisk kultur og levesett og knytte det samiske perspektivet til merkedager og hverdagsliv, kunst og kultur og mattradisjoner.»

De fleste samer driver ikke med reindrift

Da forskerne observerte de to barnehagene, fant de at innvandreres språk og kulturer var godt synlige i barnehagenes miljø, blant annet gjennom bøker, plakater og leker som viser ulike språk og kulturer.

– Klesplagg og reindrift er viktige symboler for mange samer. Men de fleste samer driver ikke med reindrift. Det finnes sjøsamiske kulturer, og mange samer bor i byer og lever urbane liv. Det er derfor viktig å tenke på hvordan man kan utvide bildet av samer i Norge, og ta med mer av det samiske mangfoldet, mener Pesch.

Behøver mer kompetanse

Rammeplanen for barnehagen slår fast at barnehagene skal gi barna kunnskap om samisk kultur og samfunn, og på den måten utvikle et inkluderende fellesskap basert på gjensidig respekt.

– Ved bare å presentere det eksotiske, gjør man det vanskelig å anerkjenne samisk kultur som en del av det å være norsk, mener forskeren. Men det handler ikke om at man ikke vil, understreker hun.

– Vi fant også at det kan handle om at barnehagene følte seg utrygge på hvordan de skal formidle samisk historie og kultur, på grunn av den fornorskningshistorien Norge har. Personalet er redde for å tråkke feil. Nytt mangfold ser ut til å være enklere og mer konkret å formidle.

Selv om man har gode hensikter, kan resultatet bli stereotypisk hvis man ikke har reflektert nok over det man gjør, og har god nok kunnskap om hvordan man kan være kultursensitiv.

Tok det eksotiske ned fra veggen

Pesch mener denne studien tyder på at det trengs mer kompetanse om samisk kultur i barnehagene. Og hun har noen tips å komme med om hvordan man kan fortelle om og vise fram samisk språk og kultur.

Studien hennes ble gjort rundt 6. februar, som er samenes nasjonaldag. For barnehagene er denne dagen et godt utgangspunkt for å ta tak i samisk kultur, mener Pesch.

– I den ene barnehagen vi besøkte, hadde de en ung, samisk lærling akkurat på nasjonaldagen. Hun tilbød seg å komme i egen kofte på denne dagen. På den måten kom det eksotiske ned fra veggen og ble til en posisjonering av samisk kultur i barnehagen.

Om å finne balansen

Hvordan balanserer man det eksotiske og «det vanlige» når man jobber med mangfold i barnehagen? Det ble tatt opp i et intervju med en i personalet.

Hun fortalte at barnehagen hadde jobbet med nettopp dette. Det var fordi de hadde blitt klar over at de hadde veggene fulle av eksotiske symboler, og det var slik de forsøkte å vise fram barnehagens mangfold. Men det kunne bli for mye, mente den ansatte.

«Nå har vi akkurat tatt alt ned fra veggene og tenkt på hva vi faktisk ønsker å ha der. Vi ønsker å vise at dette er en vanlig barnehage og ikke et museum», fortalte hun til forskerne.

– Hvis landskapet i barnehagen blir en utstilling, kan det gå i motsatt retning av det man egentlig ønsker, sier Pesch.

Dialogkort