Førsteamanuensis Sissel H. Helland ved Universitetet i Agder har et klart råd til dem som ønsker at barn skal lære seg å spise sunt og variert: Begynn tidlig.
– Før barn fyller to år, har vi et mulighetsvindu der de er åpne for å utforske smaker og konsistenser. Hvis de da lærer seg å like mye forskjellig, er det mer sannsynlig at de spiser sunt og variert både i barneårene og i voksenlivet, sier hun.
Ved toårsalderen blir mange barn mer skeptiske til å smake på ny mat, de utvikler såkalt matneofobi, ifølge Helland. Sammen med kolleger har hun undersøkt hva barnehagelærere opplever når de utvider menyen for de yngste barna.
Måltidene var dagens høydepunkt
Forskerne fulgte opp funn fra en tidligere studie av 43 barnehager. Her fant forsker Eli Anne Myrvoll og kolleger at barn i barnehager som prøvde ut en slik ny meny, fikk et større inntak av nye grønnsaker sammenlignet med barnehager som fortsatte som vanlig.
Helland og kollegene bestemte seg for å intervjue ti av barnehagelærerne som hadde vært med på å prøve ut den nye menyen. De kunne fortelle at ettåringer som blir introdusert for grønnsaker og annen sunn mat, som regel spiser det – iallfall etter hvert.
«Noe som var interessant, var at barnehagelærerne betrakter ettåringene som matglade; de liker å spise mat. For mange av barna var måltidene dagens høydepunkt.»Sissel H. Helland
Fra før serverte barnehagene gjerne mat som de trodde at barna likte, som posesuppe, pasta, kjøttboller, grøt eller bearbeidet fiskemat. Da forskerne ba personalet servere en ny meny, syntes de det var spennende, ifølge forskeren.
– Noen syntes det var utfordrende fordi de ikke hadde lagd slik mat før, eller fordi de hadde lite tid til matlaging. Men til tross for noen praktiske utfordringer, var personalet gjennomgående positive.
Det løsnet på tredje forsøk
På den nye menyen stod det mange ulike typer grønnsaker, for eksempel rødløk, sellerirot, fennikel og pastinakk. I tillegg var det ingredienser som ren fisk, kidneybønner og fetaost. De ulike grønnsakene ble servert ni ganger i løpet av tre uker.
– Mange av ingrediensene var ting man kanskje ikke tror ettåringer vil like. Men barnehagelærerne fortalte at barna ofte var villige til å smake første gang. Andre gang var de kanskje mer skeptiske, og så løsnet det tredje gang, sier Helland.
Å servere samme mat flere ganger er en velkjent strategi, forklarer hun. Men mens ettåringer kanskje bare trenger tre til fem forsøk før de spiser en vanlig porsjon, trenger toåringer flest fem til åtte forsøk. Dette varierer med type mat, personlighet og alder, ifølge Helland.
Lærer å like mat hele livet
– Fra seksårsalderen reduseres gjerne skepsisen for ny mat noe. Men generelt vet vi fra tidligere forskning at barn kan trenge opptil femten positive erfaringer før en ny matvare blir godt likt og en del av kostholdet.
Selv om vi lærer oss å like mat hele livet, kan det altså være lurt å benytte seg av mulighetsvinduet før toårsalderen, påpeker Helland. Dette starter allerede i mors liv.
– Barn som har fått utforske og bli kjent med mange forskjellige matvarer i den perioden, vil sannsynligvis ha lært seg å like et bredt spekter av matvarer når de går inn i «liker ikke»-perioden mellom to- og seksårsalderen. Det øker sannsynligheten for at de da vil ha et mer variert kosthold enn andre barn.
Eldre barn fulgte ettåringenes eksempel
Barnehagelærerne i studien uttrykte at de var overrasket over hvor villige ettåringene var til å akseptere nye grønnsaker.
De opplevde også at når de satte ukjent mat på menyen, ble det mer sosial interaksjon, både mellom barna og mellom barn og voksne. Barna pekte på og viste hverandre maten i stedet for å være opptatt av seg selv.
– I barnehager der ett-, to- og treåringer var blandet, fungerte matglade ettåringer som rollemodeller for de litt mer skeptiske eldre barna.
Hva personalet gjorde, betydde også noe.
– Når barna fikk ny mat på tallerkenen, kikket de ofte på de voksne for å sjekke om det var greit å spise dette. Da ble personalet mer bevisst på at de måtte smake og spise, de også.
Gøy å få lukte og kjenne
Noen av barnehagene i forskningsprosjektet brukte også den såkalte Sapere-metoden. Her utforskes mat gjennom sansene, for eksempel i samlingsstunder der barna får lukte, se, smake, kjenne og høre på lyden av grønnsaker. For de barnehagene som gjorde dette, var det vellykket, ifølge Helland.
– Personalet fortalte at barna syntes det var gøy. Barna undersøkte maten, var villige til å smake, og de fikk også være med i et fellesskap der de sendte mat til hverandre.
Flere av barnehagelærerne fortalte at de hadde fortsatt å bruke Sapere-metoden ved introduksjonen av nye grønnsaker etter at prosjektet var avsluttet. Også flere av menyene ble videreført i barnehagene etter at de tre månedene var over. Noen av personalet tok dessuten de nye matvanene med hjem
Ifølge Sissel Helland tyder studiens resultater på at barnehagene har et stort potensial for å påvirke barns spisevaner. De har også et viktig oppdrag, mener hun.
– Å lære å spise sunt og variert handler om både helse og pedagogikk. Barnehagelærerne i studien oppdaget at en viktig del av deres mat- og måltidspedagogiske praksis vil være å servere ny mat gjentatte ganger, samtidig som de er rollemodeller for barna.
Tips fra forskeren
- La barna bli kjent med mange ulike matvarer før de fyller to år.
- Tilby maten flere ganger slik at barna får øve seg på å like den. Server gjerne ny mat sammen med mat barna kjenner fra før.
- Ikke tving barna til å spise. La måltidene være lystbetonte.
- Sett deg inn i og praktiser Helsedirektoratets anbefalinger for mat og måltider i barnehagen.
Dialogkort
Ifølge forskeren har barnehagene et stort potensial for å påvirke barns spisevaner. De har også et viktig oppdrag, mener hun.
Ta utgangspunkt i artikkelen og diskuter disse spørsmålene:
- Hvordan legger vi til rette for at barna får ulike smaksopplevelser i vår barnehage?
- På hvilken måte jobber vi for at særlig de yngste barna blir kjent med ulik mat?
- Drøft hvilke eventuelle dilemmaer eller utfordringer vi kan støte på i arbeidet med måltider.
- Er vi i personalet bevisste på hva vi smaker på og spiser sammen med barna?
Skrevet av Silje Pileberg på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet.
Kilde
Helland, S. H., Øverby, N. C., Blomkvist, E. A., Hillesund, E. R., Strömmer, S., Barker, M., Bjørkkjær, T. (2021). Wow! They really like celeriac! Kindergarten teachers’ experiences of an intervention to increase 1-year-olds’ acceptance of vegetables. Appetite 166, 105581. https://doi.org/10.1016/j.appet.2021.105581