Flere elever opplever mobbing

Avslutningsvis

De siste årene har flere resultater fra Elevundersøkelsen beveget seg i en negativ retning. Denne utviklingen forsterkes ytterligere i år på sentrale områder som mobbing og motivasjon. Vi kan ikke med sikkerhet si hva som er årsakene til denne utviklingen.

Også andre undersøkelser viser til negative utviklingstrekk for skolemiljøet i Norge. I rapporten «Ung i Oslo 2023» finner forskere at andelen elever på 5. til 7. trinn i Oslo som mobbes «omtrent hver 14 dag» eller oftere har økt fra 9 til 12 prosent fra 2021 til 2023. I The International Civic and Citizenship Education Study (ICCS) 2022 vises det til en tydelig nedgang i elevenes opplevelse av skolemiljøet fra 2016 til 2022.

De foregående skoleårene har vært spesielle med omfattende smittevernrestriksjoner, hvor flere elevkull har vært forhindret fra å delta fysisk i ordinære skoleaktiviteter og hvor mange lærere har vært forhindret fra å jobbe med skolemiljøet slik de vanligvis gjør.

Utviklingstrekkene som behandles i denne rapporten vil bli fulgt tett fremover. Årsaksbildet er antageligvis komplekst og sammensatt. Koronapandemien er nevnt, men det det kan også være andre sider ved samfunnsutviklingen ellers som kan ha påvirket denne utviklingen. I løpet av 2024 kommer det flere rapporter fra NTNU samfunnsforskning som vil se nærmere på resultatene fra Elevundersøkelsen og gi oss mer kunnskap.

Utdanningsdirektoratet har også nylig lyst ut et forskningsoppdrag på elevers trivsel og skolemiljø slik at vi får mer kunnskap om utviklingen. Forskningsoppdraget vil gi oss mer informasjon om hvilke forhold som er av betydning for elevenes trivsel i skolen og deres opplevelse av skolemiljøet, og hva som er mulige årsaker til at flere elever vurderer skolemiljøet mer negativt nå enn tidligere. Forskerne skal også se på hvordan skolene jobber med skolemiljøet, og hva som hemmer og fremmer utviklingen av et inkluderende, trygt og godt skolemiljø der elevene trives.

Om statistikken