Flere elever opplever mobbing
Elevenes motivasjon
Skolen skal legge til rette for læring for alle elever og stimulere den enkeltes motivasjon, lærelyst og tro på egen mestring (Utdanningsdirektoratet 2020).
Færre elever er motiverte
Elevenes motivasjon er lavest på 10. trinn, men det har vært størst nedgang i elevenes motivasjon på 7. trinn de siste årene. På 7. trinn har elevenes motivasjon vært synkende siden 2019, og på 10. trinn siden 2020.
Elevene på vg1 har de siste årene skåret høyere på motivasjon enn elever på 7. og 10. trinn, men forskjellen i år er lavere etter at nivået faller med to snittpoeng sammenlignet med fjoråret.
Færre elever er interessert i å lære
Det er henholdsvis 57 og 55 prosent på 7. trinn og 10. trinn som svarer at de er interessert i å lære på skolen «i mange» eller «i alle eller de fleste fag». Andelen elever som svarer at de er interessert i å lære faller med 7 prosentpoeng for 10. trinn og 4 prosentpoeng for 7. trinn sammenlignet med i fjor. Mens andelen som er interesserte i å lære har falt jevnt siden 2018 for elever på 7. trinn, er det særlig de to siste årene at denne andelen har falt markant for elever på 10. trinn.
I motsatt ende av skalaen er det 10 prosent av elevene på 7. trinn og 14 prosent på 10. trinn som svarer at de er interesserte i å lære i «svært få fag» eller «ikke noen fag». Andelen som ikke er interessert i å lære har økt med 2–3 prosentpoeng for de to trinnene sammenlignet med fjoråret.
Flere jenter enn gutter er interessert i å lære i mange eller alle fag på både 7. og 10. trinn.
Andelen elever i vg1 som svarer at de er interessert i å lære i «mange» eller i «alle eller de fleste fag» faller med 4 prosentpoeng sammenlignet med fjoråret. Her er andelen relativ lik for jenter og gutter. I snitt er interessen for å lære på skolen høyere blant elever på yrkesfaglige utdanningsprogram på vg1 enn hos elever på studieforberedende. Andelen som er interessert i å lære i mange eller alle fag er høyest på utdanningsprogrammene elektro og datateknologi. Ser vi på fylkene, finner vi at Finnmark har den høyeste andelen av elever som er interessert i å lære i mange eller alle fag på vg1, med 75 prosent.
Motivasjon
Indikatoren motivasjon baseres på de tre spørsmålene: «er du interessert i å lære på skolen?», «hvor godt liker du skolearbeidet?», samt påstanden «jeg gleder meg til å gå på skolen».
Færre elever liker skolearbeidet godt
Det har også blitt færre elever som svarer at de liker skolearbeidet «godt» eller «svært godt» de siste fem årene. Nedgangen er særlig stor når vi ser på utviklingen fra i fjor til i år, hvor andelen som svarer at de liker skolearbeidet faller med 7 prosentpoeng for alle tre trinn. I 2023 svarer 40 prosent av elevene på 7. trinn og vg1, og 27 prosent av elevene på 10. trinn, at de liker skolearbeidet godt. Det er noen flere jenter enn gutter som liker skolearbeidet på 7. trinn, mens det er relativt likt mellom kjønnene på 10. trinn. På vg1 er det klart flere gutter enn jenter som liker skolearbeidet, 44 prosent av guttene mot 36 prosent av jentene.
Færre elever gleder seg til å gå på skolen
Andelen elever som er «litt» eller «helt enig» i at de gleder seg til å gå på skolen er klart lavest for elever på 10. trinn. Mens det er 59 prosent på vg1 og 52 prosent på 7. trinn som er enige i at de gleder seg til å gå på skolen, er andelen kun 42 prosent på 10. trinn. Andelen faller også tydelig for alle tre trinnene, sammenlignet med fjoråret. Mens andelen elever som gleder seg til å gå på skolen har falt jevnt de siste fem årene for elever på 7. trinn, er det først de siste to årene vi ser en tydelig nedgang for elever på 10. trinn og vg1.
Noen flere jenter enn gutter gleder seg til å gå på skolen på 7. trinn, mens andelen er relativt lik mellom jenter og gutter på 10. trinn og vg1.