Flere elever opplever mobbing
Læringsmiljøet i skolen
Elevundersøkelsen er en viktig kilde til informasjon om hvordan elevene har det på skolen. Til sammen gir resultatene på de ulike læringsmiljøindikatorene overordnet informasjon om elevenes læringsmiljø.
Vi ser en negativ endring i elevenes opplevelse av læringsmiljøet. Sammenlignet med i fjor er det færre elever som opplever læringsmiljøet som godt. På 7. trinn er det en nedgang i halvparten av de ti indikatorene, på 10. trinn er det en nedgang i seks av de elleve indikatorene. I vg1 er ikke nedgangen like markant. Her er det nedgang på tre og oppgang på én av indikatorene.
Nedgangen er tydeligst for indikatorer for motivasjon og mobbing.
Det er viktig å understreke at dette er trender vi har sett over tid. På 7. trinn har det vært en negativ trend i hvordan elevene opplever sitt læringsmiljø helt siden 2016, og særlig har elevenes motivasjon vært dalende. På 10. trinn og i vg1 har trenden vært mindre tydelig, men også her har elevenes motivasjon gått ned siden 2020. Når det gjelder mobbing har derimot den største økningen skjedd de siste to årene.
De fleste elevene er stort sett fornøyde med sitt læringsmiljø
Elevene oppgir generelt at de har et godt læringsmiljø med høy trivsel, faglige utfordringer og mestring. De opplever også god støtte både hjemmefra og fra lærerne. Elevene er imidlertid mindre tilfredse med elevdemokrati og medvirkning og vurdering for læring. Elevene skårer også lavt på motivasjon, sammenlignet med de andre indikatorene.
Elevene på 7. trinn skårer høyest av trinnene på støtte hjemmefra og fra lærer samt trivsel. Vg1-elever skårer høyest på faglige utfordringer, læringskultur og trivsel. Elever på 10. trinn skårer høyest på utdanning og yrkesveiledning. Vg1- og 7.-trinnselever skårer likt på indikatorer for motivasjon, medvirkning og felles regler. Når det gjelder indikatoren for mestring, skårer alle tre trinnene likt.
Elevene på vg1 er mer fornøyde med sitt skolemiljø enn elevene på 7. og 10. trinn, men elevene på 7. trinn er mer tilfredse med sitt skolemiljø enn elevene på 10. trinn. Over tid har imidlertid elevene på 7. trinn skåret lavere på flere av indikatorene slik at forskjellen i tilfredshet med skolemiljøet mellom 7. trinn og 10. trinn har blitt mindre.
Det er relativt små forskjeller mellom fylkene i hvordan elevene opplever læringsmiljøet på skolen. Forskjellene blir større når vi ser tall på kommune- og skolenivå.
Guttene er litt mer fornøyde med læringsmiljøet enn jentene
Det er ikke store forskjeller mellom gutter og jenter i hvordan de oppfatter sitt læringsmiljø, men guttene er generelt noe mer fornøyde, særlig på 10. trinn. Guttene på 7. trinn skårer noe høyere enn jentene på trivsel, men gutter skårere lavere enn jenter på motivasjon. På 10. trinn er andelen motiverte gutter og jenter er relativ lik. Jenter skårer noe høyere enn gutter på faglige utfordringer.
Guttene på 7. og 10. trinn er også generelt sett litt mer fornøyde enn jentene på mestring og vurdering for læring. I tillegg er guttene på 10. trinn mer fornøyde med utdannings- og yrkesveiledningen enn jentene på samme trinn.
I vg1 er guttene tydelig mer fornøyd enn jentene med vurdering for læring, mestring, støtte fra lærer og utdanning og yrkesveiledning. Det eneste området jentene er mer fornøyde enn guttene er på faglige utfordringer. Trivsel og motivasjon er relativ lik.
Små forskjeller mellom elevene på studieforberedende og yrkesfag
Elevene på studieforberedende utdanningsprogram skårer høyest på spørsmål om faglig utfordring, læringskultur og støtte hjemmefra. Elevene på yrkesfaglig utdanningsprogram skårer høyest på spørsmål om vurdering for læring, elevdemokrati og medvirkning, utdannings- og yrkesveiledning og støtte fra lærer. Yrkesfaglige elever skårer også noe høyere på motivasjon. Ellers svarer elevene på studieforberedende- og yrkesfaglig utdanningsprogram relativt likt om hvordan de opplever læringsmiljøet sitt.