Mobbetallene øker ikke lenger, men er fortsatt høye
Avslutningsvis
Resultatene fra årets Elevundersøkelse viser at de aller fleste norske elever har det bra. De fleste opplever stor grad av trivsel, de er godt fornøyde med lærerne sine, skolen de går på og støtten de får hjemmefra. De fleste har venner de henger med i friminuttene og har noen å snakke med dersom de er plaget av noe. Samtidig viser resultater for de siste tre årene at det har vært en økende andel elever som ikke er interessert i å lære eller er motiverte for skolearbeid. Mange svarer at de blir mobbet.
Det er ikke enkelt å sette læringsmiljøet i perspektiv. Er årets resultater positive eller negative? Generelt er tallene på nivå med fjoråret. Er årets resultat et første tegn på at den negative utviklingen i læringsmiljøet som vi har sett de siste to årene igjen beveger seg i en mer positiv retning?
Den negative trenden ser vi også i andre nasjonale og internasjonale studier på skolemiljø. Ser vi til Sverige og deres elevundersøkelse, Skolenkäten, viser resultater der at andelen elever på 5. og 8. trinn som svarer at de kjenner seg trygge på skolen, har falt jevnt siden 2010. I Danmark viser Barne- og Kunnskapsdepartementets utdanningsstatistikk at andelen elever på 7. trinn, som befinner seg i den laveste trivselskategorien, øker fra 8,8 prosent i 2018 til 15,8 prosent i 2024.
Sammenligner vi andelen barn og unge som opplever mobbing med andre land i Europa, ser vi at Norge forholdsmessig sett har en lav andel av barn og unge som oppgir at de blir mobbet. I oversikten fra Health Behaviour in School-aged Children study (HBSC) 2023 plasserer Norge seg på den laveste tredjedelen for både 11-, 13- og 15-åringer.
I årets Ungdata-rapport vises det til at årets mobbetall blant barn i ungdomsskolealder er de høyeste siden de startet kartleggingen. Undersøkelsen rapporterer også om økning i skulking, mistrivsel, vold og trusler blant ungdom. Likevel trekkes det frem enkelte positive tendenser, som at andelen ungdom som rapporterer om psykiske plager ikke øker lenger. For jenter er det en tydelig nedgang.
Det er for tidlig å slå fast at den negative utviklingen vi har sett i flere av indikatorene i Elevundersøkelsen de siste årene har snudd. Vi håper likevel at de små positive tendensene vi ser i årets tall – noe lavere mobbetall på 7. og 10. trinn, høyere andel av elever som trives og flere motiverte – vil fortsette videre de neste årene.
Utdanningsdirektoratet vil følge nøye med på utviklingstrekk i skolemiljøet fremover. Samtidig som vi publiserer resultater fra årets Elevundersøkelse, kommer NTNU Samfunnsforskning med undersøkelsen, «En skolehverdag under press: Jakten på trygghet og tilhørighet», på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Her ser forskerne blant annet nærmere på hvordan sosiale medier og russetiden påvirker skolemiljøet på de videregående trinnene.
Om statistikken
Se flere resultater fra Elevundersøkelsen for skoler, kommuner, fylker og nasjonalt i Utdanningsdirektoratets statistikkbank.
De ulike indikatorene i Udirs statistikkbank består noen steder av ett enkelt spørsmål, andre steder av flere spørsmål som er slått sammen. Samleskåren mobbing på skolen viser delen av elever som sier at de er blitt mobbet av medelever, av voksne på skolen og/eller digitalt på skolen to eller tre ganger i måneden eller mer.