Mobbetallene øker ikke lenger, men er fortsatt høye
Elevdemokrati og medvirkning
Elevene på 7. trinn opplever mer elevmedvirkning enn på 10. trinn
Elevenes opplevelse av å få medvirke på skolen varierer på tvers av trinnene. Det er langt flere av elevene på 7. trinn og vg1, enn på 10. trinn, som opplever at de får medvirke til sin skolehverdag. Snittskåren har holdt seg stabil de siste tre årene. Det er ingen endring sammenlignet med i fjor.
Det er heller ingen klare forskjeller mellom hvordan jenter og gutter opplever elevdemokrati og medvirkning.
Læreplanverket
I overordnet del av læreplanverket står det at skolen skal gi elevene mulighet til å medvirke og til å lære hva demokrati betyr i praksis. Elevene skal erfare at de blir lyttet til i skolehverdagen, at de har reell innflytelse, og at de kan påvirke det som angår dem.
Mindretallet av elevene er med på å foreslå hvordan de skal arbeide med fagene
Når det gjelder elevmedvirkning er det særlig på spørsmålet «Er dere elever med på å foreslå hvordan dere skal arbeide med faget?» at en lav andel elever svarer at det skjer «I mange fag» eller «I alle eller de fleste fag». På 7. trinn og i vg1 er det 40 prosent som opplever at de får medvirke til hvordan det arbeides med fagene. På 10. trinn er andelen 29 prosent. Svaret kan tolkes på flere måter: enten at elevene ikke blir invitert til å komme med forslag eller at elevene blir invitert, men ikke kommer med forslag. Det er også en relativt lav andel elever som svarer at skolen hører på elevenes forslag «Ofte», eller «Svært ofte eller alltid».
En noe høyere andel gutter enn jenter svarer at de er med på å foreslå hvordan de skal arbeide med fagene. Noe flere jenter enn gutter svarer at de er med på å lage regler for hvordan elevene skal ha det i klassen/gruppen.
På både 10. trinn og i vg1 er det flere gutter enn jenter som svarer at de er med på å forslå hvordan de skal arbeide med fagene. Andelen er relativt lik mellom gutter og jenter på 7. trinn. I vg1 er det langt flere elever på yrkesfaglige enn på studieforberedende utdanningsprogram som opplever at de er med på å foreslå hvordan de skal arbeide med fagene, 48 prosent mot 34 prosent. Flest elever har opplevelse av å medvirke på helse- og oppvekstfag og teknologi- og industrifag. Færrest elever opplever medvirkning på idrettsfag og medier og kommunikasjon.
Medvirkning
Indikatoren medvirkning inkluderer fire spørsmål: Om lærerne legger til rette for elevenes deltakelse i elevrådsarbeid og annet arbeid som tillitsvalgt, om skolen hører på elevenes forslag, om elevene er med på å lage regler for hvordan de skal ha det i klassen/gruppa, og om elevene er med å foreslå hvordan de skal arbeide med fagene.
* Tallene i figuren viser til andel elever som svarer «topp to» på de ulike spørsmålene. Det vil si «I stor- eller svært stor grad», «Ofte- eller svært ofte/alltid» eller «I mange- eller de fleste eller alle fag».