Mobbetallene øker ikke lenger, men er fortsatt høye

Elevenes motivasjon

Stabile tall på indikatoren motivasjon

Årets snittskår på indikatoren motivasjon er lik som i fjor for både 7., 10. trinn og vg1. Gjennom de siste års målinger har vi sett at andelen av elever som svarer at de er motiverte, har vært dalende. Lavest andel finner vi på 10. trinn. Ser vi på utviklingen har derimot nedgangen vært størst på 7. trinn. På 7. trinn har elevenes motivasjon vært synkende siden 2019, og på 10. trinn siden 2020. I årets måling er skåren på samme nivå som i fjor. 

Læreplanverket

Flere elever er interessert i å lære på vg1 enn på 7. og 10. trinn

Det er klart flere elever som er interessert i å lære på vg1, enn på 7. og 10. trinn. Mens 67 prosent på vg1 svarer at de er interessert i å lære på skolen «I mange» eller «I alle eller de fleste fag», er andelen henholdsvis 59 og 55 prosent på 7. og 10. trinn. For vg1 og 10. trinn er resultatet identisk som i fjor, for 7. trinn går andelen opp 2 prosentpoeng. Mens andelen som er interesserte i å lære har falt markant siden 2018, viser årets resultat at den er i ferd med å flate ut. 

Motivasjon

Flere jenter enn gutter svarer at de er interessert i å lære i mange eller alle fag på både 7. og 10. trinn. I vg1 er det relativt likt. 

I snitt er interessen for å lære på skolen i mange, de fleste eller alle fag noe høyere blant elever på yrkesfaglige utdanningsprogram enn hos elever på studieforberedende. Andelen er høyest på utdanningsprogrammet elektro og datateknologi, med 76 prosent. 

Blant fylkene har Troms, Nordland og Buskerud høyest andel elever som er interessert i å lære i mange, de fleste eller alle fag på vg1, med 70 prosent. På både 7. og 10. trinn er den høyeste andelen av elever som er interessert i å lære i Oslo, med henholdsvis 62 og 61 prosent. Den laveste andelen finner vi i Finnmark, på både 7. og 10. trinn. 

Andelen elever som liker skolearbeidet er på nivå med fjoråret

Det har blitt færre elever som svarer at de liker skolearbeidet godt eller svært godt, når vi sammenligner resultatene de siste fem årene. Nedgangen var særlig stor fra 2022 til 2023. I år er tallene opp 3 prosentpoeng for 7. trinn og 1 prosentpoeng for 10. trinn, mens de er identiske som i fjor for vg1. Mens andelen er lik som i fjor på 10. trinn, er det en svak oppgang på 7. trinn og vg1 med henholdsvis 3 og 1 prosentpoeng.

På 7. trinn og vg1 er det i overkant av 4 av 10 som svarer at de liker skolearbeidet, på 10. trinn er det i underkant av 3 av 10. Det er noen flere jenter enn gutter som liker skolearbeidet på 7. trinn, mens det er relativt likt mellom kjønnene på 10. trinn. På vg1 er det klart flere gutter enn jenter som liker skolearbeidet, 45 prosent av guttene mot 37 prosent av jentene.  

Færre elever på 10. trinn enn 7. trinn og vg1 gleder seg til å gå på skolen

Andelen elever som er litt eller helt enig i at de gleder seg til å gå på skolen er klart lavest for elever på 10. trinn. Mens det er 60 prosent på vg1 og 55 prosent på 7. trinn som er enige i at de gleder seg til å gå på skolen, er andelen kun 42 prosent på 10. trinn. Etter flere år med nedgang, ser vi at andelen elever som svarer at de gleder seg til å gå på skolen er på nivå med fjoråret på 10. trinn, og til og med svakt øker på 7. trinn og vg1. 

Flere jenter enn gutter gleder seg til å gå på skolen på 7. trinn, mens andelen er relativt lik mellom jenter og gutter på 10. trinn og vg1.