Mobbetallene øker ikke lenger, men er fortsatt høye
Hovedfunn
- Etter to år med en klar økning i mobbetallene, er andelen elever som svarer at de blir mobbet i år på nivå med fjoråret.
- På 7. trinn svarer 12 prosent at de har vært utsatt for mobbing, på 10. trinn er andelen 11 prosent og i vg1 er andelen 6 prosent.
- I gruppen elever som svarer at de blir mobbet, er det omtrent halvparten på 7. trinn og i vg1 som svarer at de trives godt på skolen. På 10. trinn utgjør de 4 av 10.
- Det er færre skoler som har hele trinn uten mobbing, sammenlignet tilbake til 2018.
- De fleste elever trives på skolen. Sammenlignet med fjoråret, øker andelen elever som trives med én til to prosentpoeng på samtlige trinn. Nesten 9 av 10 i vg1, og i overkant av 8 av 10 elever på 7. og 10. trinn, svarer at de trives godt.
- Etter flere år med færre motiverte elever, ser nedgangen ut å flate ut i år. På 7. trinn er det flere elever som svarer at de liker skolearbeidet godt og at de er motiverte for å lære, sammenlignet med fjoråret.
- Klart flere elever på yrkesfag enn på studieforberedende liker skolearbeidet godt.
- Elevene på 7. trinn og vg1 opplever mer elevmedvirkning enn elevene på 10. trinn.
Om Elevundersøkelsen
- Nettbasert spørreundersøkelse der elever fra 5. trinn til vg3 får si sin mening om forhold som er viktige for læring og trivsel i skolen.
- Gir lærere, skoleledere og skoleeiere informasjon om hvordan elevene opplever skolehverdagen, slik at skolen kan følge opp med rette tiltak.
- Obligatorisk for 7. trinn, 10. trinn og vg1. Frivillig for øvrige trinn fra og med 5. trinn.
- Undersøkelsen ble gjennomført i perioden 29. oktober–28. november 2024. Omtrent 442 000 elever svarte på undersøkelsen.
- Svarprosenten for alle trinn er på 86 prosent (andel som har fullført undersøkelsen i forhold til antall inviterte).
- Spørsmål om følgende tema er obligatoriske på høsten: trivsel, motivasjon, arbeidsforhold og læring, hjem–skole-samarbeid, støtte fra lærer, vurdering for læring, medvirkning, regler på skolen, trygt miljø og rådgiving.