Mobbetallene øker ikke lenger, men er fortsatt høye

Mobbing og trivsel

Andelen elever som svarer at de opplever mobbing avtar med økende alder. Ser vi til de øvrige trinnene som gjennomfører Elevundersøkelsen, hvor deltakelse i Elevundersøkelsen er frivillig (5., 6., 8 og 9. trinn og vg2 og vg3), ser vi at andelen er høyest på 5. trinn og lavest på vg3. På 5. trinn er det 15,1 prosent av elevene som svarer at de opplever mobbing og i vg3 er andelen 3,9 prosent.  

Andelen elever som svarer at de trives godt på skolen er derimot ganske stabil på tvers av trinnene. Andelen elever som svarer at de trives godt er høyest på vg1 med 88 prosent og lavest på 9. og 10. trinn med 82 prosent. Sammenligner vi med fjoråret, øker andelen elever som trives med én til to prosentpoeng på samtlige trinn. 

I det følgende ser vi nærmere på mobbing og trivsel for de obligatoriske trinnene 7. og 10. trinn og vg1.  

Mobbingen avtar på 7. og 10. trinn

I Elevundersøkelsene for 2022 og 2023 økte andelen elever som opplevde mobbing betraktelig. I år ser vi at denne andelen avtar på 7. og 10. trinn, og at den kun øker litt på vg1. 

For 7. trinn er nedgangen et halvt prosentpoeng og for 10. trinn på 0,3 prosentpoeng. Sammenligner vi med 2018 er tallene fortsatt høye, men trenden med økende mobbing ser ut til å ha flatet ut. 

For vg1 øker andelen elever som opplever seg mobbet med 0,2 prosentpoeng, sammenlignet med fjoråret. Det er omtrent dobbelt så mange elever som oppgir at de har blitt mobbet på 7. trinn, som på vg1.

Regelverket

Færre skoler uten mobbing, de siste seks årene

De siste seks årene har mobbingen økt på både skoler som hadde mye mobbing fra før og skoler som tidligere ikke hadde mobbing. I perioden ble det betydelig færre skoler hvor ingen elever rapporterte om mobbing. Nedgangen i andelen skoler med null mobbing har vært størst på 7. trinn, fra 31 prosent i 2018 til 19 prosent i 2024.

Utviklingsmønsteret har vært noe annerledes på 10. trinn og vg1, enn for 7. trinn. Andelen skoler uten mobbing økte markant fra 2018 og frem til 2021, før den igjen falt markant etter pandemiårene. I 2024 ligger andelen på henholdsvis 18 prosent for 10. trinn og 9 prosent for vg1, mot henholdsvis 22 og 12 prosent i 2018. 

Utviklingsmønstrene under pandemiårene på 10. trinn og vg1 kan ha sammenheng med hvor mye elevene har vært fysisk til stede på skolene. De yngste elevene ble gjennomgående prioritert med tanke på fysisk tilstedeværelse på skolen under pandemien. På ungdomstrinnet og videregående har en større andel hatt digital hjemmeskole deler av tiden. (Utdanningsdirektoratet 2021)

Flest elever på vg1 og 10. trinn opplever mobbing i klasserommet

Av de elevene som opplever mobbing på 10. trinn og i vg1, er det flest elever som svarer at mobbingen foregikk i klasserommet. Henholdsvis 62 og 63 prosent svarer dette. For elever på 7. trinn foregår mobbingen i større grad i skolegården. 75 prosent av elevene som opplever mobbing svarer dette. På 7. trinn rapporterer elevene generelt om langt mindre mobbing på andre steder som i korridoren, på skoleveien, i garderoben, på do og kantina enn elever på 10. trinn og vg1. 

En relativt høy andel av elever som har opplevd mobbing på 10. trinn og vg1 rapporterer om at denne mobbingen også skjer andre steder enn i klasserommet. For eksempel svarer 58 prosent av elever på 10. trinn at de har blitt mobbet i korridoren og 42 prosent i vg1 at de har blitt mobbet i kantina. 

Beregningen av «Mobbing på skolen»-andelen

Flere jenter enn gutter opplever mobbing på 7. trinn

På 7. trinn er det klart flest jenter som har opplevd mobbing, mens noen flere gutter enn jenter svarer at de har opplevd mobbing på 10. trinn og vg1. 

Ser vi på utviklingen det siste året, er endringene i andelen elever som opplever mobbing relativt lik for jentene og guttene på 7. trinn. På 10. trinn er det kun hos jentene at andelen går ned. Andelen hos gutter er lik fjoråret. På vg1 er også økningen i andelen elever som opplever mobbing noe større blant guttene enn jentene. 

Færrest elever i Rogaland og Telemark opplever mobbing

Andelen elever som oppgir at de blir mobbet varierer noe på tvers av fylkene. At et fylke har høy andel av elever som opplever mobbing på et trinn, er ikke ensbetydende med at fylket har høye mobbetall på de andre trinnene. Nordland er blant fylkene med den høyeste andelen på 7. trinn, men har den nest laveste andelen på vg1. Møre og Romsdal har en forholdsmessig lav andel både på 7. trinn og vg1, sammenlignet med de andre fylkene, men er blant fylkene med høyest andel på 10. trinn.  

På tvers av de tre trinnene, har Troms og Finnmark den klart høyeste andelen av elever som opplever mobbing, og Rogaland og Telemark har den klart laveste andelen. 

Færre elever på studieforberedende enn på yrkesfag rapporterer om mobbing

I vg1 rapporterer yrkesfagelevene om mer mobbing enn elevene på studieforberedende, henholdsvis 7,8 prosent mot 4,8 prosent. Forskjellen har vært synlig over flere år. Mens andelen var lik fjorårets andel for elever på studieforberedende, økte andelen noe, fra 7,5 til 7,8, for yrkesfaglige utdanningsprogram. Flest elever opplever mobbing på utdanningsprogrammet salg, service og reiseliv og teknologi- og industrifag. Den laveste andelen finner vi på idrettsfag og håndverk, design og produktutvikling. Det er også på håndverk, design og produktutvikling at vi finner den største nedgangen fra i fjor. Den største økningen finner vi på informasjonsteknologi og medieproduksjon.

Når elevene på yrkesfag går ut i lære i bedrifter øker trivselen og mobbingen går ned. Lærlingundersøkelsen for 2024 viser at det er 3,1 prosent av lærlingene som svarer at de blir mobbet på arbeidsplassen. De utdanningsprogrammene som har høy andel som oppgir at de blir mobbet på skolen, har også høy andel lærlinger som oppgir at de blir mobbet på arbeidsplassen.

*Kunst, design og arkitektur har for få elever til at resultater vises i 2024. Musikk, dans og drama hadde for få elever i 2023. 

Flere blir mobbet på skolen enn digitalt

Det er flere elever som svarer at de har blitt mobbet av andre elever på skolen, enn som svarer at de har blitt mobbet digitalt eller av voksne på skolen. Andelen elever som blir mobbet av andre elever på skolen avtar noe på 7. og 10. trinn, sammenlignet med i fjor, men ligger fortsatt høyt når vi sammenligner mot målingene tilbake til 2018. Tilsvarende andel i vg1 ligger på samme nivå som i fjor. 

Nedgang i digital mobbing på 7. og 10. trinn

Andel elever som opplever å bli mobbet digitalt faller noe på 7. og 10. trinn sammenlignet med fjoråret. Andelen er identisk som i fjor for vg1. 

I perioden 2017–2019 var det flere elever på 10. trinn enn på 7. trinn som opplevde å bli mobbet digitalt. De siste tre årene har trenden snudd. I 2024 er det 4,1 prosent av elevene på både 7. og 10. trinn som svarer at de har blitt mobbet digitalt. For 7. trinnselever er dette en nedgang på 0,7 prosentpoeng, for 10. trinn en nedgang på 0,4 prosentpoeng. Andelen elever som opplever digital mobbing er klart lavere i vg1, hvor 2,6 prosent svarer at de har blitt mobbet digitalt, samme andel som i fjor. 

*Merk! Tallene viser til andelen som har blitt mobbet digitalt, uavhengig av om mobbingen er gjort av personer på skolen eller utenfor skolen. I samletallet for mobbing (se kapitlet «Mobbingen avtar på 7. og 10. trinn») er andelen som svarer at de er mobbet av personer utenfor skolen trukket fra, men altså ikke i tallene i grafikken over. 

Det er litt flere jenter enn gutter som opplever digital mobbing på 7. trinn, men klart flere gutter enn jenter som opplever digital mobbing på 10. trinn. 

I rapporten En skolehverdag under press: Jakten på trygghet og tilhørighet (2024) viser forskere til at jenter i videregående rapporterer hyppigere enn gutter om negative hendelser på sosiale medier. Blant annet trekkes det frem at flere jenter enn gutter opplever seg ekskludert fra sosiale arrangementer eller grupper (2024:23). I resultatene fra årets Elevundersøkelse er andelen som rapporterer om digital mobbing i vg1 relativt lik mellom gutter og jenter. På spørsmål om hvordan de ble mobbet digitalt, er det imidlertid klart flere jenter enn gutter som svarer at de «ble holdt utenfor og baksnakket» og at «noen spredte ting på nettet som såret dem». Det er flere gutter enn jenter som svarer at de «ble kalt stygge ting og ertet».  

Svak nedgang av elever som blir mobbet av voksne på 7. og 10. trinn

Det er en svak nedgang i andelen elever som svarer at de har blitt mobbet av voksne på 7. og 10. trinn, mens det er liten endring på vg1. Andelen er omtrent dobbelt så høy på 10. trinn, sammenlignet med 7. trinn og vg1. At de voksne sier sårende ord, er den formen for mobbing fra voksne som flest elever rapporterer om.

Andelen som opplever mobbing fra voksne, gikk gradvis nedover i perioden 2017–2021 for alle trinn. De siste tre årene har andelen ligger på et klart høyere nivå. Årets andel er det nest høyeste som er målt siden spørsmålene om mobbing i Elevundersøkelsen ble revidert i 2016.

Flere elever trives godt på skolen

Sammenlignet med i fjor er det noen flere elever som svarer at de trives «Godt» eller «Svært godt» på skolen. På 7. trinn og vg1 er økningen på over 1 prosentpoeng, mens den på 10. trinn er på 0,6 prosentpoeng. I vg1 er det 88 prosent av elevene som svarer at de trives godt, mens det på 7. og 10. trinn er henholdsvis 84 og 82 prosent. På både 7. og 10. trinn har det vært en jevn, men svak nedgang i andelen elever som trives godt siden 2018. På vg1 har andelen holdt seg stabilt høy i samme periode.  I motsatt ende av skalaen svarer henholdsvis 4 prosent og 6 prosent på 7. trinn og 10. trinn at de «Ikke trives noe særlig» eller «Ikke i det hele tatt». Tilsvarende tall i vg1 er 3 prosent. Dette er en lavere andel enn i fjor for alle trinn. 

Det er små forskjeller i gutters og jenters trivsel på skolen. På 10. trinn trives 84 prosent av guttene godt mot 81 prosent av jentene. På 7. trinn trives 86 prosent av guttene og 84 prosent av jentene. 

Forskjellen er også liten mellom yrkesfaglige og studieforberedende utdanningsprogram. På studieforberedende er det 89 prosent som trives godt mot 86 prosent på yrkesfaglig. På vg1 er det flest elever på idrettsfag og musikk, dans og drama som svarer at de trives på skolen, med henholdsvis 93 og 92 prosent. Lavest andel av elever som trives godt finner vi på påbygging til generell studiekompetanse, med 75 prosent. På de resterende utdanningsprogrammene svarer 80 prosent eller høyere at de trives godt. 

Det er forskjeller mellom fylkene i andelen elever som trives godt eller svært godt på skolen. Oslo har den høyeste andelen elever som trives på både 7. trinn og 10. trinn, med henholdsvis 88 og 85 prosent på 7. og 10. trinn. Laveste andel finner vi i Finnmark for både 7. og 10. trinn. Her er det 74 prosent som svarer at de trives på både 7. og 10. trinn. På vg1 er det mindre forskjeller mellom fylkene. Høyest andel av vg1-elever som trives godt finner vi i Innlandet, Agder, Østfold og Buskerud, alle med 89 prosent. Lavest andel finner vi i Finnmark med 84 prosent.  

Omtrent halvparten av elever som opplever mobbing trives godt på skolen

I gruppen elever som svarer at de blir mobbet, er det rundt halvparten på 7. trinn og vg1 som svarer at de, til tross for at de opplever mobbing, trives godt eller svært godt på skolen. På 10. trinn er det rundt 4 av 10 som svarer at de trives godt, selv om de opplever mobbing. 

I gruppen elever som svarer at de ikke blir mobbet, er det til sammenligning 91 prosent som svarer at de trives godt på skolen på 7. trinn og vg1, og 88 prosent på 10. trinn.

Resultatene viser at opplevelsen av mobbing slår ulikt ut på elevenes trivsel. Ut fra tallene ser vi at denne opplevelsen ikke påvirker trivselen på skolen like mye for alle. 

Mange elever som opplever mobbing, har ingen å være med i friminuttene

Blant elever som oppgir at de blir mobbet er det langt flere som oppgir at de ikke har medelever å være med i friminuttene, sammenlignet med de som ikke opplever mobbing. 

Blant elever som opplever mobbing svarer henholdsvis 17 og 19 prosent på 10. trinn og vg1 at de «Aldri» eller «Sjelden» har noen å være sammen med i friminuttene. Tilsvarende tall på 7. trinn er langt lavere, med 5 prosent. Blant elever som svarer at de ikke blir mobbet oppgir de fleste å ha medelever å være med i friminuttene. Av disse elevene svarer kun 0,5, 1,2 og 2,7 prosent, på henholdsvis 7. trinn, 10. trinn og vg1, at de «Aldri» eller «Sjelden» har medelever å være sammen med i friminuttene. Andelene har vært stabile de siste årene. 

Flest elever på 7. trinn opplever at skolen gjør noe for å få slutt på mobbingen

Elever som svarer at de opplever mobbing får spørsmål om skolen gjorde noe for å hjelpe dem. Det er klart flere elever på 7. trinn som opplever at de får hjelp fra skolen enn på 10. trinn og vg1. På 7. trinn er det rundt halvparten av de som opplever mobbing som svarer at de får hjelp fra skolen. På 10. trinn og vg1 er det omtrent 3 av 10 elever. Disse tallene har vært relativt stabile siden 2018. 

Andelen som svarer at grunnen til at skolen ikke hjalp dem var fordi skolen ikke kjente til at de ble mobbet er økende med alderen. På vg1 er det langt flere elever som svarer at skolen ikke kjente til at de ble mobbet enn på 7. og 10. trinn. Mens det er nesten halvparten som svarer dette på vg1, er det rundt 3 av 10 på 7. trinn og 4 av 10 på 10. trinn. 

Det er flest elever på 10. trinn som opplever at skolen ikke gjorde noe når de meldte fra om mobbingen. 29 prosent av de elevene som har opplevd mobbing på 10. trinn rapporterer at skolen kjente til mobbingen, men gjorde ikke noe for å hjelpe eleven. Tilsvarende tall er henholdsvis 24 og 17 prosent for vg1 og 7. trinn.