Mobbetallene øker ikke lenger, men er fortsatt høye

Overordnede tall på læringsmiljøet i skolen

Elevundersøkelsen er en viktig kilde til informasjon om hvordan elevene har det på skolen. I undersøkelsen stilles flere spørsmål som sammen utgjør indikatorer for elleve ulike sider av elevenes læringsmiljø (ti indikatorer på 7. trinn). Spørsmålene gjentas årlig, slik at det er mulig å analysere endringer over tid.

Fra 2021 til 2023 hadde elevenes selvrapporterte læringsmiljø en negativ utvikling. I år har denne negative utviklingen flatet ut for både 7. trinn, 10. trinn og vg1. De fleste indikatorene ligger på samme nivå som i fjor, og ingen indikatorer har beveget seg i negativ retning. Sammenlignet med i fjor opplever noen flere elever på 7. trinn og vg1 læringsmiljøet som godt. På 7. trinn stiger indikatorene «Trivsel» og «Læringskultur» med ett snittpoeng hver. I vg1 er motivasjon og vurdering for læring opp ett snittpoeng hver. De øvrige indikatorene ligger på samme nivå som i fjor.

 

De fleste elevene er fornøyde med sitt læringsmiljø

De fleste elever svarer at de har et godt læringsmiljø med høy trivsel, mange faglige utfordringer og god støtte fra lærer.  

Elevene på 7. trinn skårer høyest av trinnene på støtte hjemmefra og fra lærer. Vg1-elever skårer høyest på trivsel, faglige utfordringer og læringskultur. Elever på 10. trinn skårer høyest på utdanning og yrkesveiledning, men generelt skårer 10. trinn gjennomgående lavere enn 7. trinn og vg1 på indikatorene for læringsmiljø. Elevene på vg1 er mer fornøyde enn elevene på 7. og 10. trinn når det kommer til motivasjon, trivsel, læringskultur og faglige utfordringer. Elevene på 7. trinn er generelt mer tilfredse med sitt læringsmiljø enn elevene på 10. trinn. Over tid har imidlertid elevene på 7. trinn skåret lavere på flere av indikatorene slik at forskjellen i tilfredshet med læringsmiljøet mellom 7. trinn og 10. trinn har blitt mindre. 

I notatet fokuserer vi på nasjonale tall. Det er relativt små forskjeller mellom fylkene i hvordan elevene opplever læringsmiljøet på skolen. Forskjellene blir større når vi ser tall på kommune- og skolenivå. 

Guttene er litt mer fornøyde med læringsmiljøet enn jentene

Det er små forskjeller mellom hvordan gutter og jenter oppfatter sitt læringsmiljø. Guttene er generelt noe mer fornøyde, og skårer særlig høyere på mestring på alle trinn og på trivsel på 10. trinn og vg1. Guttene skårer bedre enn jentene på motivasjon på vg1, men på 7. trinn er det motsatt. På 10. trinn er andelen motiverte gutter og jenter relativt lik. Jenter skårer noe høyere enn gutter på faglige utfordringer på alle trinn, som er det eneste området hvor jentene er tydelig mer fornøyde enn guttene.

Guttene på 10. trinn og vg1 er tydelig mer fornøyd enn jentene med utdanning og yrkesveiledning. Forskjellen mellom jenter og gutter finnes også på både studieforberedende og yrkesfaglige utdanningsprogram i vg1. 

Små forskjeller mellom elevene på studieforberedende og yrkesfag

Elevene på studieforberedende utdanningsprogram skårer høyere enn elevene på yrkesfaglig utdanningsprogram på læringskultur, faglige utfordringer og støtte hjemmefra. Elevene på yrkesfaglig utdanningsprogram skårer høyest på spørsmål om vurdering for læring, elevdemokrati og medvirkning og utdannings- og yrkesveiledning. Yrkesfaglige elever skårer også noe høyere på motivasjon. Ellers svarer elevene på studieforberedende- og yrkesfaglig utdanningsprogram relativt likt om hvordan de opplever læringsmiljøet sitt.