Mulige konsekvenser av koronapandemien
Kilder
Andersen, R.K., Bråten, M., Bøckmann, E., Kindt, T.M., Nyen, T. og Tønder, A.H. (2021). Håndtering og konsekvenser av koronautbruddet for videregående opplæring. Fafo-rapport 09/2021.
Arbeidsgruppen for skolen etter koronapandemien (2021). Skolen etter koronapandemien. Et løft for trivsel og læring.
Bakken, A. (2021). Ungdata 2021. Nasjonale resultater. NOVA-rapport 8/2021. NOVA, OsloMet.
Bakken, A., Pedersen, W., von Soest, T. og Sletten, M.A. (2020). Oslo-ungdom i koronatiden. En studie av ungdom under covid-19-pandemien. NOVA-rapport 12/2020.NOVA, OsloMet.
Brattbakk, I. (2020). Trangboddhet og barnefamiliers hverdag i koronaens tid. Tidsskrift for boligforskning 2020-3.
Dahl, T. (2022). Læringsmiljøet i norsk skole. Har pandemien påvirket utviklingen? NTNU Samfunnsforskning.
Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (2022). Varige arr? Utdannings- og yrkesvala til ungdom under koronapandemien. Notat nr. 01/2022.
Direktoratet for IKT og fellestjenester i høyere utdanning og forskning (Unit) (2021). Koronaåret 2020 – Effekten av avlyste eksamener som følge av korona-pandemien.
Evensen, M., Hart, R., A.A. Godøy mfl. (2022). Impact of the COVID-19 pandemic on mental healthcare consultations among children and adolescents in Norway: a nationwide registry study. Medrxiv. Preprint, april 2022.
Federici, R.A. og Vika, K.S. (2020). Spørsmål til Skole-Norge. Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoleledere, skoleeiere og lærere under korona-utbruddet 2020, rapport 13/2020.
Folkehelseinstituttet (2022). Smittsomme sykdommer – MSIS Statistikkbank.
Havik, T. og Ingul, J.M. (2021). Does Homeschooling Fit Students With School Attendance Problems? Exploring Teachers’ Experiences During COVID-19. Frontiers in Education, 26. oktober 2021.
Rambøll (2021). Undervisnings- og vurderingssituasjonen i videregående skole våren 2020. Rambøll Management Consulting.
Regjeringen (2020). Forlenger mellombelse unntak frå fråværsreglane ut skuleåret, pressemelding 30. oktober 2020.
Utdanningsdirektoratet (2021a). Høyt karaktersnitt i grunnskolen 2020–21.
Utdanningsdirektoratet (2021b). Konsekvenser av smitteverntiltak i grunnskolen – våren 2021.
Utdanningsdirektoratet (2021c). Skolehverdagen for elevene berørt av smitteutbruddet i Nordre Follo.
Utdanningsdirektoratet (2021d). Færre ungdomar i oppfølgingstenesta 2020–21.
Utdanningsdirektoratet (2020a). Konsekvenser av smitteverntiltakene i grunnskoler, våren 2020.
Utdanningsdirektoratet (2020b). Karakterforskjeller fra standpunkt til eksamen på grunnskolen.
Utdanningsdirektoratet (2020c). Karakterforskjeller mellom standpunkt og eksamen i videregående.
Utdanningsdirektoratet (2019). Hvilken betydning har innvandrerbakgrunn for sjansene for å få læreplass?
Statistisk sentralbyrå (SSB) (2022). Befolkning. Tabell 06913.
Statistisk sentralbyrå (2022). Overgang fra videregående opplæring til høyere utdanning. Tabell 11964.
Statistisk sentralbyrå (2022). Folkehøgskoler, langkurs. Tabell 09014.
Statistisk sentralbyrå (SSB) (2020). Sentralitetsindeksen. Oppdatering med 2020-kommuner, 2020/4.
Wendelborg, C. (2021). Elevundersøkelsen 2020. Analyse av Utdanningsdirektoratets brukerundersøkelser. NTNU Samfunnsforskning.