Fakta om grunnskolen 2024–2025
Skolenedleggelser
Hovedfunn
- Det er 376 færre grunnskoler i dag, sammenlignet med for 15 år siden.
- Antall nedlagte og nye skoler var lavere sist år enn snittet de siste 15 årene.
- Det er særlig små skoler som legges ned.
- Små og usentrale kommuner berøres særlig av skolenedleggelser.
- Den prosentvise nedgangen i antall skoler har vært høyest i Finnmark, Innlandet og Nordland.
- Årlig opprettes det færre private grunnskoler nå sammenlignet med på 2010-tallet.
Færre og større skoler
Skoleåret 2024–25 finnes det 2 692 grunnskoler. Det er 376 færre enn for 15 år siden. 642 av skolene som eksisterte i skoleåret 2009–10 er nå lagt ned, og siden 2009 har det kommet 266 nye skoler.
Det er 339 færre rene barneskoler enn for 15 år siden, mens antall rene ungdomsskoler og kombinerte barne- og ungdomsskoler er omtrent det samme. I løpet av de siste ti årene har antall 1.–4.-skoler blitt redusert med nesten 60 prosent.
De siste 15 årene er det lagt ned 47 skoler i året i gjennomsnitt. Samtidig er det blitt 15 422 flere grunnskoleelever. Det har dermed blitt færre og større skoler. En grunnskole har i 2024–25 i gjennomsnitt omkring 235 elever. Det er 34 flere elever per skole enn for 15 år siden.
Skolene som legges ned er ofte små
Mange av grunnskolene som legges ned er små skoler med få elever. Omkring 3 av 4 av grunnskolene som ble lagt ned de siste 15 årene hadde færre enn 100 elever det siste driftsåret. Videre hadde halvparten av skolene 38 elever eller færre.
Mens de fleste skoler som legges ned er små skoler, er noen nedleggelser knyttet til at to–tre mellomstore skoler med 100–400 elever hver slås sammen til en ny stor offentlig skole.
De nedlagte skolene hadde i gjennomsnitt 69 elever det siste driftsåret. Til sammenligning hadde de nye skolene i gjennomsnitt 119 elever første året de var i drift.
Nedgang i antall skoler også i Sverige og Danmark
Nedgangen i antall grunnskoler er ikke en særnorsk trend. Det har også vært en nedgang i antall skoler i Sverige og Danmark. Nedgangen i Sverige sees særlig blant skoler med færre enn 100 elever, mens andelen skoler med over 400 elever øker. Mens Sverige har omtrent like mange elever i gjennomsnitt per skole som Norge, har Danmark i snitt større skoler (Skoleverket og Børne- og Undervisningsministeriet). Befolkningstettheten i Danmark er betydelig høyere enn i Norge og Sverige, og kan trolig forklare hvorfor skolene i Danmark har høyere elevtall.
Nedgang i antall nedlagte og nye grunnskoler
I 2024 ble det lagt ned 32 grunnskoler og opprettet 12 nye. Det vil si at det på ett år er blitt 20 færre skoler. De siste 15 årene er det i snitt lagt ned 47 skoler i året, og opprettet 22 nye. Det er altså både færre nye og nedlagte skoler i 2024 enn hva som har vært snittet de siste 15 årene. Netto har det blitt i snitt 25 skoler færre i året, og 2024 ligger også her under snittet.
Få nye private grunnskoler
Av de 12 nye skolene som ble opprettet i 2024 var 9 offentlige. Totalt er det 277 private grunnskoler i Norge skoleåret 2024–25, noe som tilsvarer én mindre enn året før.
De siste 15 årene har 52 prosent av alle nye grunnskoler vært private. Samtidig er 92 prosent av de nedlagte skolene offentlige.
De private skolene utgjør nå 10 prosent av skolene i Norge. Samtidig går kun 5 prosent av elevene på private skoler, fordi disse skolene i snitt er mindre enn de offentlige. Andelen private skoler har de to siste årene holdt seg ganske stabilt, men tallene har økt siden 2010, da andelen privatskoler var 5,5 prosent. Det har også vært en tilsvarende økning i andel elever som går i private skoler. Mens 2,6 prosent av grunnskoleelevene gikk på privatskoler i 2010, går nå 5 prosent av elevene på privatskoler.
Privatskoler
Private grunnskoler er enten skoler som er godkjent etter privatskoleloven § 2-1 eller private skoler godkjent etter opplæringsloven § 22-1. Når vi bruker beskrivelsen privatskoler i denne analysen blir det brukt som en samlebetegnelse på begge eierformene.
Her avgrenser vi oss til å skrive om skoler i Norge. Det er i tillegg ni norske skoler i utlandet som er godkjent etter privatskoleloven § 2-1.
Størst reduksjon i de små og minst sentrale kommunene
Det er flest skoler som legges ned i kommuner med over 5 000 innbyggere, men andelen skoler som legges ned er størst i småkommunene.
I små kommuner var det 408 grunnskoler i 2020–21, mens antallet i dag er 366. 51 av skolene som eksisterte for fire år siden er lagt ned, og det har kommet ni nye skoler. Dette betyr at det er 10 prosent færre skoler i disse kommunene enn for fire år siden.
Til sammenlikning hadde kommuner med over 5 000 innbyggere 2 367 skoler for fire år siden, mens de i dag har 2 325. Nedgangen i antall skoler i disse kommunene er på omtrent 2 prosent. I de store kommunene finnes det i dag 50 skoler som ikke eksisterte for fire år siden, samtidig som 92 av skolene som eksisterte for fire år siden har blitt lagt ned.
49 prosent av skolene som ble lagt ned de siste fire årene tilhørte de minst sentrale kommunene, mens bare 8 prosent tilhørte de mest sentrale kommunene. Bare 14 prosent av de nye skolene tilhørte de minst sentrale kommunene, mens 36 prosent tilhørte de mest sentrale kommunene. Rundt halvparten av både de nye og de nedlagte skolene ligger i mellomstore kommuner.
Små kommuner og sentralitetsindeksen
I denne analysen har vi definert små kommuner som kommuner med mindre enn 5 000 innbyggere per 1.1.2024. Det utgjorde da 174 av landets kommuner, mens det var 183 kommuner med over 5 000 innbyggere.
Statistisk sentralbyrå (SSB) klassifiserer alle kommunene etter en såkalt sentralitetsindeks, som er et uttrykk for reiseavstand til jobb og servicefunksjoner (Statistisk sentralbyrå 2023b). Kommunene grupperes også i seks sentralitetsklasser:
- klasse 1 og 2: de mest sentrale kommunene
- klasse 3 og 4: mellomstore kommuner
- klasse 5 og 6: de minst sentrale kommunene
De mest sentrale kommunene består av Oslo, Lørenskog, Rælingen, Lillestrøm og Bærum.
Siste sentralitetsindeks er oppdatert for 2020-24, som gir oss mulighet til å se den opp mot nedleggelser de fire siste skoleårene.
Klare fylkesforskjeller i endring i antall skoler
I de fleste fylkene har det de siste 15 årene blitt lagt ned flere skoler enn det har blitt opprettet nye. Unntakene er Oslo og Akershus, hvor det er flere skoler i dag enn det var for 15 år siden. Dette er også de to fylkene som har hatt størst økning i elevtallene i perioden. På den andre siden har flere fylker hatt en betydelig nedgang i antall skoler. Fem fylker har over 20 prosent færre skoler nå enn for 15 år siden. Fylkene med størst prosentvis nedgang i antall skoler har alle hatt nedgang i antall elever. Prosentvis har både antall elever og antall skoler sunket mest i Finnmark.
De fleste skolene som er nedlagt de siste 15 årene er offentlige, samtidig som omtrent halvparten av de nye skolene er privat eiet. Finnmark, Oslo og Akershus har lavest andel nye skoler som er private. Høyest andel private skoler blant de nyopprettede finner man i Telemark, etterfulgt av Nordland, Troms, Vestfold og Vestland.
Færre skoler gir lengre reisevei
Når små skoler i små kommuner legges ned får elevene ofte lengre reisevei. En undersøkelse fra SSB viser at en 5.-klassing i snitt har 2,7 kilometer til skolen i 2020, mens en 10-klassing har 8,7 kilometer. Elever i de minst sentrale kommunene har lengst reisevei. Det er også for disse elevene reiseveien har økt mest – fra 4,6 kilometer i 2010 til 5,2 kilometer i 2020 på 5. trinn. På 10. trinn har gjennomsnittlig reisevei i de minst sentrale kommunene økt fra 15,4 til 17,2 kilometer i samme periode.
At reiseveien i snitt er kortere for elever på barneskolen enn for elever på ungdomsskolen, skyldes at det er flere barneskoler enn ungdomsskoler. Avstanden til skolen vil derfor bli lengre for mange elever når de begynner på ungdomsskolen (Statistisk sentralbyrå 2023a).
En elev i en offentlig grunnskole kostet en kommune i gjennomsnitt 156 100 kroner i 2023 (Statistisk sentralbyrå 2024). Spredt bosetning gir høyere utgifter per elev i grunnskolen. Det samme gjør lavt elevtall per trinn og små skoler. Også når utgifter til skyss holdes utenfor, har kommuner med små skoler høyere utgifter per elev enn kommuner med større skoler.
Tilskudd for å hindre skolenedleggelser
I 2022 ble det innført et nytt tilskudd på 500 000 kroner per kommunale grunnskole (Prop. 1 S Tillegg 1 (2021–22)). Dette tilskuddet skulle veie opp for de økonomiske ulempene med små skoler. Tilskuddet er videreført og prisjustert til i overkant av 540 000 kroner per grunnskole i 2024 (Berekningsteknisk dokumentasjon til Prop. 1 S (2023–2024)).
Liten sammenheng mellom skolestørrelse og elevenes læring
En gjennomgang av internasjonale og norske studier om betydningen av skolestørrelse, konkluderer med at det er liten sammenheng mellom skolestørrelse og elevenes læring og trivsel i skolen når det er kontrollert for andre bakgrunnsvariabler (Høgskolen i Innlandet 2022). Det er tegn til at elever som må bytte skole på grunn av en skolenedleggelse opplever et svakt fall i karaktersnittet, men dette synes å skylde forskjeller i karaktersetting (Thorsen 2017).
Om statistikken
Alle tall og beregninger i dette notatet er gjort med utgangspunkt i tall fra Grunnskolens informasjonssystem (GSI).
Tallene er per 1. oktober 2024.
Grunnskolens informasjonssystem (GSI) samler inn en omfattende mengde data om grunnskolen i Norge, blant annet elevtall. Om en skole registrerer elever i 2023, men ikke har noen registrerte elever i 2024, regner vi dette som en nedlagt skole. Det kan derimot forekomme at skolen får elever igjen noen år senere. Da vil den bli registrert som en ny skole.
Kommunereformen innebar store endringer i kommunestrukturen. Mange kommuner ble slått sammen. Kun 1 av 3 av dagens kommuner har samme kommunenummer som de hadde i 2019. Dette gjør det krevende å sammenligne statistikk på kommunenivå lenger tilbake enn til 2020.
Kilder
Børne- og undervisningsministeriet (2023): Antal grundskoler | Børne– og Undervisningsministeriet.
Berekningsteknisk dokumentasjon til Prop. 1 S (2023–2024). Inntektssystemet for kommunar og fylkeskommunar 2024 Grønt hefte. Kommunal- og distriktsdepartementet.
Høgskolen i Innlandet (2022): Skolestørrelse og sammenhenger med elevenes trivsel og læring. Skriftserien 9 - 2022.
Prop. 1 S Tillegg 1 (2021 –2022). Proposisjon til Stortinget (forslag stortingsvedtak).
Skoleverket (2024): Elever och skolenenheter i grundskolan Elever och skolenheter i grundskolan – läsåret 2023/24.
Statistisk Sentralbyrå (2023a): Køyreavstand til skolar i fylka.
Statistisk Sentralbyrå (2023b): Sentralitetsindeks for kommunene 2023-2024.
Statistisk sentralbyrå (2024): Korrigerte brutto driftsutgifter i grunnskolesektoren, etter region, funksjon, statistikkvariabel og år. Statistikkbanken, tabell 12235 (korrigerte brutto driftsutgifter per elev (kr).
Thorsen, H. S. (2017): The effect of school consolidation on student achievement. Bergen: Norges Handelshøyskole Institutt for samfunnsøkonomi.